Heb je net een webshop gestart of ben je al een tijdje bezig, dan weet je dat het runnen van een webshop hard werken is. Vooral in de startfase heb je een lange adem nodig, want je moet immers je nieuwe webshop op de kaart zetten. Er zijn ontzettend veel manieren om je webshop te laten groeien, maar waar begin je? In dit artikel vind je 10 praktische tips om je webshop te laten groeien, die je direct kunt toepassen!
Groeien met je webshop: waar begin je?
De grootste misvatting over het beginnen van een webshop is dat het werk gedaan is zodra de webshop staat. Let me tell you: het werk begint dan pas ;-). Klanten komen helaas niet vanzelf, zeker niet in een tijd waarin er ontzettend veel concurrentie is in de e-commercebranche. Bijna ieder product bestaat immers al en er zijn talloze webshops die bijna hetzelfde aanbieden, daarom is het belangrijk om onderscheidend te zijn!
10 Tips om te groeien met je webshop
Er zijn ontzettend veel dingen die je kunt doen om je webshop te laten groeien. Het is dus niet zo gek als je door de bomen het bos niet meer ziet! Hieronder vind je 10 tips om je webshop te laten groeien:
1. Durf onderscheidend te zijn
In een markt waarin alles al is moet je onderscheidend zijn. We hebben alles al gezien en kennen alle marketingtrucs, we verwachten geweldige service en hebben het bestelde product liever nog vandaag dan morgen in huis. Ook gratis verzending en retouren zijn steeds vaker de norm.
Wat betreft de praktische zaken wordt het dus steeds moeilijker om je te onderscheiden. Waarin je je wél kunt onderscheiden is je branding: jouw verhaal en jij als persoon maken jouw webshop uniek! Ook met jouw marketing en de manier waarop je communiceert kun je je onderscheiden.
2. Investeer in branding
Je weet ongetwijfeld dat branding ontzettend belangrijk is voor je webshop. Toch wordt branding helaas door veel startende webshop eigenaren onderschat en vooruit geschoven, omdat er al veel dingen zijn die geld kosten, zoals het laten maken van de webshop. Bij branding denk je waarschijnlijk vooral aan het visuele plaatje, dus de huisstijl van je webshop.
Hoewel dit ook zeker belangrijk is, omvat branding nog zoveel meer waarmee je je pas écht onderscheidt van andere webshops. Jouw branding is namelijk de fundering van je bedrijf, het is je merkidentiteit. Waar sta je voor met je webshop? Wat is jouw verhaal en wat vind je belangrijk? Welk gevoel wil jij je klant geven? Dit is zeker iets wat je helder moet hebben als startende webshop eigenaar.
Dit zorgt er namelijk voor je doelgroep zich gehoord voelt en een connectie met je voelt, waardoor ze bij jou kopen in plaats van bij een concurrent.
3. Investeer in een professionele webshop
Jouw webshop is je visitekaartje en je wil natuurlijk klanten aantrekken in plaats van afstoten. Het is dan ook super belangrijk dat jouw webshop een professionele uitstraling heeft en dat alles naar behoren werkt. Ook wil je natuurlijk dat je webshop goed zichtbaar is, zodat je ook via Google klanten aantrekt.
Ga je een webshop starten of wil je echt hard groeien met je webshop, dan kan ik je zeker aanraden om je webshop in WordPress te (laten) maken. WordPress biedt enorm veel opties voor het professionaliseren en optimaliseren van je webshop en het automatiseren van taken, zodat je webshop uiteindelijk voor jou gaat werken. Ook wat betreft SEO optimalisatie is een WordPress webshop de beste keus!
Daarnaast biedt WordPress ook heel veel opties qua design. Om te voorkomen dat jouw webshop op die van je concurrenten gaat lijken, kun je kiezen voor een uniek thema (website lay-out), waarmee je je webshop een super professionele uitstraling geeft.
4. Werk aan je connectie met klanten
Ook je connectie met klanten is enorm belangrijk, zeker als je net start of een kleine webshop hebt. Jij bent dan namelijk ook het visitekaartje van je webshop! Instagram is bijvoorbeeld een geweldig kanaal om die connectie op te zoeken. Ga het gesprek aan en neem je volgers mee achter de schermen bij bijvoorbeeld het inkopen van nieuwe producten. Het leukst is natuurlijk als ze hierin ook een stem hebben!
Zorg er ook voor dat je jouw klant niet laat ‘hangen’ na het bestellen van een product. Vraag je klant gerust om feedback of om een review achter te laten. Als je nog niet zoveel bestellingen hebt zou je dit het beste kunnen doen met een persoonlijk mailtje. Niet alleen is feedback van klanten ontzettend waardevol, ze zijn immers jouw doelgroep, maar ook voelen jouw klanten zich op deze manier gehoord.
Benieuwd naar meer Must Do’s voor meer klanten?
Bekijk nu GRATIS de masterclass ‘De 8 Must Do’s voor meer webshop klanten’, waarin ik je precies vertel welke stappen je moet zetten om meer te verkopen met je webshop. Vul hieronder je e-mailadres in om de masterclass direct in je mailbox te krijgen!
5. Zorg voor een geweldige klantenservice
Een geweldige klantenservice zorgt voor blije klanten. En blije klanten zijn terugkerende klanten! 😉 Zeker als je een kleine webshop hebt kun je je hierin onderscheiden van andere webshops, omdat je de service dan heel persoonlijk kunt maken.
Om jezelf heel wat werk te besparen, zou je ook kunnen werken met een FAQ (Frequently Asked Questions)-pagina. Je kunt de antwoorden dan ook even in je notities van je telefoon zetten, zodat je klanten die de pagina niet hebben gevonden altijd persoonlijk kunt antwoorden.
Maar het fijnst is natuurlijk dat je webshop, foto’s en productomschrijvingen zo duidelijk mogelijk zijn, zodat je klant niks meer hoeft te vragen. Onduidelijkheid kan namelijk ook een reden zijn voor klanten om af te haken en niet iedereen neemt de moeite om een vraag te stellen.
6. Zorg dat je website technisch in orde is
Dit klinkt super simpel en logisch, maar toch zie ik dit nog misgaan bij veel webshops. Wat ook niet gek is, want zodra je webshop steeds verder groet en uitbreidt verdwijnt technisch onderhoud al gauw naar de achtergrond ;-). Wees eerlijk: je zet bijvoorbeeld veel liever een nieuwe collectie online dan dat je oude producten en pagina’s gaat optimaliseren.
Maar het kan zeker geen kwaad om af en toe je webshop eens kritisch onder de loep te nemen of er eens een expert naar te laten kijken. Test bijvoorbeeld ook eens het bestelproces. Gaat dit nu vlot genoeg of zou je er nog iets aan kunnen doen om dit makkelijker te maken?
7. Laat je website indexeren in Google
Waarschijnlijk heb je nu geen idee waar ik het over heb, maar geen zorgen! Je website indexeren is het allereerste wat je moet doen als je met SEO optimalisatie (zie tip 8) aan de slag gaat. Als je website niet is geïndexeerd in Google, heeft SEO optimalisatie namelijk weinig zin. Je webshop wordt dan niet gezien en herkend door Google, waardoor je bezoekers je uiteraard ook niet zullen vinden via Google.
Om je webshop te laten indexeren is het belangrijk om een XML-sitemap te creëren en toe te voegen in Google Search Console. Hiermee ‘help’ je Google als het ware om je website sneller te laten indexeren.
8. Optimaliseer je webshop voor SEO
Het laten indexeren van je webshop in Google is dus stap 1 als je aan de slag gaat met SEO optimalisatie van je webshop. Maar, dan ben je er nog niet! 😉 Er zijn namelijk nog veel meer dingen belangrijk om te doen als je jouw webshop zichtbaar wil maken in Google.
SEO optimalisatie zorgt ervoor dat jouw webshop hoger wordt getoond in de zoekresultaten, waardoor je meer bezoekers en dus ook meer verkopen ontvangt. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: SEO optimalisatie is echt een must als je jouw webshop wil laten groeien.
9. Investeer in duurzame marketing
Veel webshop eigenaren zijn geneigd om alleen te focussen op korte termijn marketing, zoals social media. Het nadeel hiervan is dat content op social media een korte levensduur heeft en vaak maar 2-3 dagen wordt getoond. Super zonde dus als je hier al je tijd in steekt! Bovendien is het altijd slim om op meerdere paarden te wedden, mocht je gehackt worden of mocht social media ooit verdwijnen.
Daarom raad ik je zeker aan om ook te investeren in duurzame marketing, zoals SEO optimalisatie, bloggen en Pinterest. Deze vormen van marketing worden vaak vergeten of aan de kant geschoven onder het mom van ‘veel werk’, maar daar staat tegenover dat het je ook veel oplevert op de lange termijn.
10. Ga bloggen voor je webshop
Bloggen is zo ontzettend waardevol om je webshop te laten groeien, dat ‘ie een apart kopje verdient in dit artikel. Misschien denk je er niet meteen aan als je een webshop gaat starten, maar bloggen is een geweldige vorm van duurzame marketing.
Bloggen voor je webshop is ontzettend goed voor je zichtbaarheid in Google en levert je doorlopend nieuwe bezoekers op. Ook is bloggen dé manier om je te onderscheiden van andere webshops en jezelf neer te zetten als expert.
Welke tips om je webshop te laten groeien ga jij toepassen?
Bewaar dit artikel via Pinterest: