Je hebt vast weleens gehoord dat bloggen voor je webshop super interessant kan zijn. Maar pff, weer een kanaal om te onderhouden naast je social media. Misschien vraag je je af of het wel uit kan, het kost natuurlijk tijd, maar levert het ook wat op? Spoiler: ja zeker! In dit artikel lees je waarom bloggen voor je webshop zo belangrijk is en waarom je het beste vandaag nog kunt starten. Lees gauw verder!
Wat maakt bloggen voor je webshop interessant?
Bloggen kan je heel veel opleveren, mits je het goed aanpakt. Hieronder vind je de belangrijkste redenen waarom bloggen voor je webshop zo interessant is:
1. Bloggen maakt je webshop beter vindbaar
Bloggen verbetert de positie van je webshop in de zoekmachines. Hoe hoger jouw webshop verschijnt in de zoekresultaten, hoe meer bezoekers en dus ook hoe meer sales je mag ontvangen. Google is gek op websites met blogs, waar regelmatig nieuwe content op wordt gepubliceerd. Zorg er dus voor dat je blogs inhoudelijk zijn en kopteksten, een relevant zoekwoord en minimaal 300 woorden bevatten.
Om te bepalen welke zoekwoorden in jouw branche relevant zijn, kun je de Google Zoekwoordplanner gebruiken. Hier kun je zoekwoorden invullen en krijg je synoniemen te zien. Ook kun je zien op welke zoekwoorden al veel concurrentie zit en hoe vaak er op een bepaald zoekwoord wordt gezocht. In dit artikel kun je meer lezen over de Google Zoekwoordplanner en hoe je ‘m juist gebruikt.
2. Gratis promotie voor je producten
Een blog is ook een perfecte manier om jouw producten te promoten. Dit kun je het beste doen op een inspirerende manier, waarbij de nadruk ligt op het entertainen van je bezoeker en niet op sales. Denk bijvoorbeeld aan een blog waarin je producten met elkaar vergelijkt. Ook ervaringen of reviews van klanten en het delen van tips in jouw branche doen het erg goed. Heb je een kleding webshop, dan kun je bijvoorbeeld laten zien hoe je een bepaalde trend styled of hoe je items met elkaar combineert.
Blogs kunnen je jarenlang nieuwe klanten opleveren
Maar dan moet je natuurlijk wel weten hoe je steengoede blogs schrijft, waar je doelgroep én Google blij van worden. Het is namelijk niet zo simpel als een linkje naar je producten in je blog plaatsen en hopen dat iemand het koopt. Nee, er zit een hele strategie achter, die ik maar al te graag met je deel!
In de cursus ‘Bloggen voor je webshop’ ontdek je hoe je blogs kunt inzetten om je producten en diensten te verkopen. Of je nou fysieke producten verkoopt of een online aanbod hebt: in deze cursus leer je stap voor stap hoe je een passief inkomen verdient door te bloggen! Meld je nu aan voor de wachtlijst:
3. Bloggen geeft je een expert status
Door interessante blogs te delen, verhoog je jouw expert status. Je blog is dan ook de perfecte plek om jouw kennis en mening te delen! Zo creëer je meer vertrouwen bij je doelgroep, waardoor ze sneller tot een aankoop overgaan. Vertel bijvoorbeeld meer over de voordelen en eigenschappen van je producten of over de materialen die je gebruikt. Of schrijf over nieuwe ontwikkelingen in jouw branche.
4. Bloggen voor (extra) affiliate inkomsten
De affiliate webshop is in opkomst! Mocht je nu geen idee hebben waar ik het over heb: Bij een affiliate webshop link je naar producten van andere webshops, waar je een commissie over ontvangt. Hoewel dit slechts een klein percentage is van het aankoopbedrag, kan dit rap oplopen als je veel bezoekers krijgt. Voor een affiliate webshop is bloggen onmisbaar om bezoekers te krijgen.
Maar, affiliate marketing kan ook interessant zijn als je zelf producten verkoopt! Stel, je hebt een sieraden webshop, dan kun je in je blogs bijvoorbeeld linken naar mooie opbergdoosjes om jouw sieraden in te bewaren. Zo kun je hier toch nog wat aan verdienen, zonder zelf allerlei doosjes in te hoeven kopen ;-). Zelf ben ik aangesloten bij LinkPizza voor affiliate inkomsten, waar een heleboel grote merken, zoals Xenos, H&M, Blokker en Ikea zijn aangesloten.
5. Blogs blijven jarenlang relevant
Waar content op social media binnen enkele uren tot dagen door niemand meer bekeken wordt, blijven blogs jarenlang relevant. Hierdoor kunnen blogs ervoor zorgen dat je doorlopend nieuwe klanten aantrekt. Dit heb ik zelf ook ervaren, hoe dat precies zit lees je hieronder. Bloggen is dan ook een vorm van duurzame marketing, dus je kunt er beter vandaag dan morgen mee beginnen!
Bloggen voor je webshop: mijn ervaring
Toen ik in 2019 mijn webshop verhuisde naar WordPress, ben ik het bloggen nog serieuzer aan gaan pakken. Een van de hoofdredenen om over te stappen naar WordPress, was omdat ik mijn webshop beter vindbaar wilde maken. Inmiddels trek ik via Google elke dag nieuwe bezoekers naar mijn blog en haal ik dan ook het grootste deel van mijn klanten uit SEO optimalisatie. Dit komt doordat ik in mijn blogs altijd verwijs naar mijn aanbod.
Zo heb ik 4(!) jaar geleden een tutorial geschreven over hoe je handgemaakte illustraties kunt digitaliseren. Deze blogpost heeft een nr. 1 positie in Google, als je zoekt op ‘illustraties digitaliseren.’ Dankzij deze blogpost verkoop ik mijn Photoshop cursus ‘Illustraties digitaliseren in Photoshop’ nog steeds regelmatig, zonder dat ik daar nu nog iets voor hoef te doen.
Precies dit maakt bloggen voor je webshop ook zo interessant. Als je nu begint met bloggen, kun je daar jaren later dus nog steeds de vruchten van plukken.
Blog ideeën voor je webshop
Sta jij inmiddels te trappelen om te beginnen, maar loop je niet direct over van inspiratie? Geen zorgen, hieronder vind je wat blog inspiratie voor je webshop:
Tutorials en how-to’s
Mensen zijn gek op tutorials en Googlen dagelijks naar oplossingen voor hetgeen waar ze tegenaan lopen. Hier kun jij slim op inspelen met je blogs! Deel bijvoorbeeld een handige hack of een leuke styling tip.
Trends in jouw branche
Ook trends spelen een grote rol in ons dagelijks leven en er wordt dagelijks naar gezocht. Heb je bijvoorbeeld een kleding of interieur webshop, dan kun je blogs schrijven over de nieuwste trends in jouw branche. Maar ook voor een kaarsen of sieraden webshop kan dit interessant zijn: schrijf bijvoorbeeld een blog over (nieuwe) materialen en wat hiervan de eigenschappen zijn.
Tips en DIY’s
Wij mensen zijn ook gek op korte tips en do-it-yourself. Stel, je hebt een kaarsen webshop, dan kun je bijvoorbeeld bloggen over hoe je jouw kaarsen langer kunt laten branden. Of deel een creatieve DIY over wat je met restjes kaarsvet kunt doen. Alles wat te maken heeft met duurzaamheid is nu natuurlijk super populair!
Producten vergelijken
Ook naar reviews wordt vaak gezocht via Google. Zelf heb je vast ook weleens een blog gelezen waarin bepaalde producten met elkaar werden vergeleken. Dit is meteen een goede manier om je eigen product(en) in de spotlights te zetten en meer te vertellen over de eigenschappen en voordelen! Je kunt in zo’n soort blog ook verschillende materialen met elkaar vergelijken.
Tips voor meer blog bezoekers
Bloggen voor je webshop kan je webshop zeker helpen groeien, maar dan moeten je blogs natuurlijk wel gelezen worden. Hieronder vind je een aantal tips om meer bezoekers naar je blog te trekken:
- Zorg dat je blogs SEO geoptimaliseerd zijn. De WordPress plugin Yoast SEO helpt je hierbij en geeft automatisch verbeterpunten aan. Heb je nog geen of weinig ervaring met SEO en wil je sneller resultaat zien, dan raad ik je aan om een SEO cursus speciaal voor webshops te volgen.
- Deel je nieuwste blog via social media, bijvoorbeeld via Instagram stories of in Facebook-groepen.
- Start met Pinterest voor je webshop en maak pins aan voor je blogposts.
- Deel je nieuwste blogs in je nieuwsbrief.
- Zorg ervoor dat je nieuwste blogs ook op je home-pagina verschijnen.
Wil jij weten hoe je blogs kunt inzetten om meer te verkopen met je webshop? Dan is de cursus Bloggen voor je webshop iets voor jou!
Heeft jouw webshop al een blog?
Bewaar dit artikel via Pinterest:
Roxtar says
Wat een overtuigende blog over bloggen voor webshops! Het is duidelijk dat bloggen een krachtig instrument is om je webshop te laten groeien, en je legt heel goed uit waarom. Vooral het feit dat blogs jarenlang relevant blijven en voor doorlopende klantenaantrekking zorgen, is een overtuigend argument. Bedankt voor het delen van deze waardevolle inzichten en blogideeën. Ik ga zeker aan de slag met bloggen voor mijn webshop!
Met vriendelijke groet,
Carla