Conversie, je hebt er vast weleens van gehoord. Het is een belangrijk begrip in de online marketing wereld. Maar wat is het nou eigenlijk precies en hoe kun je je conversie verhogen? In dit artikel lees je er alles over en vind je 10 praktische tips om de conversie van je webshop te verhogen. Lees gauw verder!
Conversie verhogen: waarom is dit belangrijk?
Conversie (ook wel conversieratio) is een belangrijk begrip binnen de online marketing wereld. Jouw conversieratio is het percentage bezoekers dat overgaat tot een aankoop. Die webshop bezoekers zijn leuk, maar leveren je natuurlijk niet meteen euro’s op. Als webshop eigenaar wil je dat je klant actie onderneemt.
Naast een aankoop doen kan dit onder andere ook inschrijven voor de nieuwsbrief, volgen op social media of een video bekijken zijn. Je conversie verhogen is dus heel belangrijk als je meer verkopen wil krijgen.
1. Zorg voor klikbare banners
Om de conversie te verhogen, is het super belangrijk dat alle banners op je website klikbaar zijn. Zorg ervoor dat er achter elke banner een link zit naar een relevante pagina, zodat je bezoeker snel kan vinden wat ‘ie zoekt. Ook zorg je er op deze manier voor dat je bezoeker langer op je website blijft, wat weer gunstig is voor de score van je website in Google.
2. Gebruik Call To Actions
Call To Actions (ook wel CTA’s genoemd) maken het duidelijk voor je bezoeker wat er van ze verwacht wordt, zodat ze sneller actie ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan ‘Shop nu’, ‘Shop sale’, ‘Ontdek de collectie’ en ‘Bekijk meer’. CTA’s kun je gebruiken in zowel je tekst als in banners op je website.
Benieuwd naar meer must do’s voor meer klanten?
Kijk de masterclass ‘8 Must Do’s voor meer webshop klanten’ nu helemaal GRATIS! In deze masterclass ontdek je de 8 stappen die ervoor zorgen dat je meer verkoopt, waar je meteen mee aan de slag kunt. Vul hieronder je gegevens in en ontvang de masterclass direct in je mailbox!
3. Maak je webshop gebruiksvriendelijk
Om de conversie van je webshop te verhogen is een gebruiksvriendelijke webshop een must. Zorg ervoor dat je webshop snel laadt en dat het afrekenen zo makkelijk mogelijk is. Tegenwoordig zijn we gewend dat alles snel en eenvoudig is. Klanten die teveel stappen moeten doorlopen haken af.
4. Wees zo duidelijk mogelijk
Ook klanten die niet meteen vinden waar ze naar op zoek zijn haken af. Zorg er dus voor dat je website zo duidelijk mogelijk is. Vermeld alles wat jouw klant zou willen weten, bijvoorbeeld door middel van een ‘veelgestelde vragen’ pagina.
5. Less is more
Ook overweldigde klanten zullen je webshop snel verlaten. Vermijd onnodige pagina’s, categorieën en lange lappen tekst. Gebruik kopteksten en korte alinea’s om je website prettig leesbaar en ‘scanbaar’ te maken.
6. Geef klanten een tweede kans
Bezoekers die de bestelling afbreken krijgen een mail met een link naar hun winkelwagentje, zodat ze alsnog kunnen bestellen. Zo’n soort systeem opzetten hoeft helemaal niet moeilijk te zijn: er bestaan een heleboel handige WordPress plugins voor je webshop die dit mogelijk maken.
7. Zorg voor goede productteksten
Het belang van goede productteksten wordt door veel webshop eigenaren onderschat. Wat belangrijk is, is dat je producttekst alle informatie bevat die jouw klant nodig heeft en zonder twijfelen op die bestelknop drukt. Ook is het van belang dat je producttekst prettig leesbaar is en geen spelfouten bevat, want je wil natuurlijk wel professioneel overkomen.
8. Gebruik de juiste Tone of Voice
Ook de manier waarop je jouw doelgroep aanspreekt is erg belangrijk. Je wil natuurlijk wel dat potentiële klanten zich aangesproken voelen door jouw communicatie-stijl. Bepaal dus hoe je wil overkomen bij je klant, bijvoorbeeld informeel of juist formeel, en voer dit overal in door.
9. Zorg voor een geoptimaliseerde mobiele versie
De meeste mensen shoppen tegenwoordig vanaf hun telefoon, jij zelf misschien ook wel. Om de conversie te verhogen is het dus van belang dat ook de mobiele versie van je webshop perfect werkt. Gelukkig worden WordPress websites bijvoorbeeld automatisch geoptimaliseerd, omdat een WordPress thema (lay-out) ook een mobiele versie heeft.
10. Laat reviews van klanten zien
Voeg reviews van klanten toe aan je productpagina’s. Ook de homepagina is hier een geschikte plek voor, zo trigger je potentiële klanten meteen. Een positieve review kan jouw klant net over de streep trekken om een bestelling te plaatsen!
Welke tip(s) om de conversie van je webshop te verhogen ga jij direct toepassen?
Bewaar dit artikel via Pinterest: