Misschien ben jij bij het starten van je bedrijf ook wel zelf aan de slag gegaan met je branding. En dacht je dat je er met een mooi logo en wat kleuren en lettertypes voor de huisstijl wel was. Maar, zo simpel is het niet. Branding omvat namelijk nog zoveel meer dan alleen het visuele gedeelte en is essentieel voor je bedrijf. Ben je benieuwd waarom een sterke branding belangrijk is voor je merk? Lees gauw verder!
Jouw branding is de fundering van je bedrijf
Zie het zo: Jouw branding is eigenlijk de fundering van je bedrijf, waarop alles wat je doet en creëert gebaseerd is. Van de toon die je gebruikt om je doelgroep aan te spreken tot aan het maken van je social media content, advertenties en offline uitingen. Het is heel erg belangrijk dat mensen zich kunnen identificeren met jouw merk, zodat ze voor jou kiezen en niet voor een concurrent.
Daarom is het essentieel om voor jezelf helder te hebben wat je belangrijk vindt en waar je voor staat. Door dit over te brengen op je klanten creëer je sneller een connectie met je doelgroep en creëer je vertrouwen. Dit vertrouwen is nodig om je aanbod te verkopen! Belangrijke onderdelen van jouw branding zijn je boodschap en je kernwaarden. Hier begint alles mee, dit is de rode draad in je merk. Als je geen verhaal te vertellen hebt, is jouw huisstijl niet meer dan een omhulsel met een lege binnenkant…
Waarom is een sterke branding zo belangrijk?
1. Een sterke connectie met je doelgroep
Bijna ieder product is er al, er is tegenwoordig ontzettend veel concurrentie. Hoe je dan toch onderscheidend kunt zijn in een overvolle markt? Verkoop je verhaal en niet je product! Jouw verhaal is wat jouw merk uniek maakt en waarmee je een connectie creëert met je doelgroep. Waarom ben jij jouw bedrijf gestart? Waar liep je tegenaan waarbij jij dacht: dit moet anders? Waarom doe je wat je doet? Welk gevoel wil je overbrengen?
2. Een sterke branding zorgt voor herkenning
Tijdens mijn webshop branding sessies hamer ik er altijd zo op hoe belangrijk herkenbaarheid is voor je merk. Wat je eigenlijk wil bereiken, is dat een klant in een oogopslag ziet dat iets afkomstig is van jouw merk, als ze bijvoorbeeld door hun social media scrollen. Door consistent te zijn in je boodschap en uitstraling creëer je herkenbaarheid bij potentiële klanten.
Hierdoor val je op en creëer je vertrouwen, waardoor potentiële klanten eerder geneigd zijn om een aankoop te doen. Daarom is het ook zo ontzettend belangrijk om je branding ook door te voeren op je social media kanalen, want deze zijn net zo goed onderdeel van jouw merk!
3. Branding onderscheidt jou van concurrenten
Het wordt steeds moeilijker om uniek te zijn in je aanbod, omdat bijna alles er al is. Een sterke branding is onmisbaar om jouw merk te onderscheiden van concurrenten. Zoals je hierboven al hebt gelezen begint een sterke branding bij een krachtige boodschap, waardoor klanten een connectie met je voelen.
We zijn vaak geneigd om te kijken naar wat concurrenten in onze branche doen. Heb lef, maar blijf ook dicht bij jezelf als het aankomt op het ontwikkelen van een branding voor je merk. Zorg er in ieder geval voor dat je deze branding fouten niet maakt.
4. Branding zorgt voor duidelijkheid en focus
Ook binnen je bedrijf is een sterke branding erg belangrijk. Een duidelijke branding strategie zorgt ervoor dat je gefocust blijft en je je richt op de juiste dingen om klanten aan te trekken. Heb je niet helemaal helder waar je voor staat of wil je een nieuwe doelgroep aanspreken? Dan is het verstandig om even een stapje terug te doen en je boodschap en kernwaarden nog eens kritisch te bekijken.
Het is ook altijd handig om een brandbook te maken voor jouw merk. Dit is een document met het verhaal en de kernwaarden van je merk, een overzicht van je huisstijl en je communicatie (tone of voice). Een brandbook biedt houvast bij het opzetten van campagnes en ontwerpen van content voor o.a. social media en advertenties. Zo zorg je ervoor dat je nooit afwijkt van je huisstijl in al je visuele uitingen!
Voorbeeld van een sterke branding
Misschien denk je na het lezen van deze blogpost: allemaal leuk en aardig, maar hoe ziet een sterke branding er nou concreet uit? Om je hier een beter beeld van te geven gebruik ik het merk HelloFresh als voorbeeld.
Stel je voor, als de boodschap van HelloFresh zou zijn: “Met de maaltijdboxen van HelloFresh zet je altijd snel een gezonde maaltijd op tafel.” Grote kans dat je denkt: dat kan ik zelf ook wel en nog veel voordeliger ook!
Wat als dit hun boodschap is? “Dankzij de maaltijdboxen van HelloFresh creeer je in een handomdraai een gezonde en gevarieerde maaltijd, bespaar je heel veel tijd omdat je niet zelf naar de supermarkt hoeft én draag je bij aan een betere wereld. Elk recept bevat precies de juiste hoeveelheid ingrediënten, zodat je nooit meer voedsel verspilt.”
Zie je het verschil? Bij de tweede boodschap kun je je veel beter identificeren met het merk, als jij duurzaamheid ook belangrijk vindt en tegen voedselverspilling bent. Ook is het jou als klant duidelijk wat de maaltijdboxen je opleveren. De boodschap van HelloFresh is zichtbaar in al hun visuele uitingen. Kijk maar eens op hun website en social media kanalen. Door een sterke branding onderscheidt HelloFresh zich van andere aanbieders van maaltijdboxen.
Was jij je al bewust van de invloed van branding?
Bewaar dit artikel via Pinterest: