Je heb vast weleens gehoord dat je een sterke branding nodig hebt voor je webshop, maar hoe creëer je dit eigenlijk? En wat houdt branding precies in? Wanneer is je branding nou succesvol? In dit artikel vind je de antwoorden op deze vragen. Wil jij een sterke branding creëren voor je webshop, lees dan gauw verder.
Wat is branding?
Bij branding denk je waarschijnlijk vooral aan het visuele plaatje. Logisch, maar wist je dat branding nog zoveel meer inhoudt? Branding omvat de merkidentiteit van jou bedrijf. Waar sta je voor, wat is je verhaal en hoe vertaalt zich dit visueel? Je branding is succesvol als jouw branding precies uitstraalt waar jij voor staat met je merk en klanten dit ook zien en voelen. Hoe jij jouw merk presenteert aan de buitenwereld start van binnenuit, en daarom is een sterke basis voor je branding onmisbaar. Deze twee belangrijke elementen mogen niet ontbreken, wil je een sterke branding creëren:
1. Een krachtige boodschap
Waar veel startende ondernemers de mist ingaan, is dat de focus teveel ligt op het eindproduct. De website of webshop moet zo snel mogelijk online en daarbij worden belangrijke stappen overgeslagen. Er wordt veel tijd gestoken in wat er verkocht gaat worden, maar veel belangrijker is dat je weet hoe je dit gaat doen. Bijna elk product of dienst is er al, dus je moet goed weten hoe jij het verschil gaat maken.
Jouw product is niet meer uniek, maar jouw verhaal wel!
Grote kans dus dat jouw product niet meer uniek is. Maar, jouw verhaal is dat wel! Een sterke branding begint bij een krachtige boodschap/missie. Waarom ben jij jouw bedrijf gestart? Liep je misschien ergens tegenaan, waarbij je dacht: dit moet anders? Wat is jouw verhaal? En hoe kun je dit omzetten in een mooie boodschap? Een boodschap helpt jouw klant om meteen te begrijpen waar je voor staat en welk probleem je oplost met jouw product. Met een heldere boodschap trek je ook de juiste klanten aan. Zorg dan ook dat jouw boodschap meteen duidelijk is op de over ons pagina, zodat klanten zich gehoord voelen.
Deze elementen mogen niet ontbreken in je boodschap:
- wie je helpt met jouw oplossing (je doelgroep)
- het probleem waar jij jouw oplossing voor hebt
- de oplossing die je daarvoor hebt
- wat jouw oplossing oplevert
Voorbeeld van een mooie boodschap
Stel je voor, je hebt een webshop met cadeauboxen. Je bent de webshop gestart omdat je zelf merkte dat het vinden van een geschikt cadeau veel tijd in beslag neemt en dat het lastig is om een persoonlijk cadeau te vinden. Zeker met een drukke baan en kinderen, wanneer je niet altijd tijd hebt om op zoek te gaan naar het perfecte cadeau.
Maar aankomen met een onpersoonlijke cadeaubon wil je ook niet. Dus ben je zelf een webshop gestart met cadeauboxen die de klant zelf online kan samenstellen. Zo heeft je klant in een handomdraai een persoonlijk cadeau in huis, die perfect past bij de ontvanger.
Als we dit verhaal verwerken in de vier elementen van de perfecte boodschap, wordt dit:
- wie je helpt met jouw oplossing (drukke moeders)
- het probleem waar jij jouw oplossing voor hebt (geen tijd/lastig om een persoonlijk cadeau te vinden)
- de oplossing die je daarvoor hebt (een cadeaubox afgestemd op de ontvanger)
- wat jouw oplossing oplevert (meer tijd en een blije ontvanger)
Tip: Creëer de boodschap vanuit het perspectief van je klant, zo creëer je verbinding. Je klant wil zich gehoord en begrepen voelen, zodat hij zich kan identificeren met jou en je merk.
Verkoop je verhaal, niet je product!
Het voorbeeld hierboven geeft het al aan: verkoop je verhaal (de oplossing die je te bieden hebt) en niet je product. Zo zorg je ervoor dat je product geen nice to have, maar een need to have wordt. Wat voor product je ook aanbiedt, zorg altijd dat de urgentie duidelijk is. Welke voordelen levert je product op? Wat is het resultaat? Waarom kan je klant niet zonder dit product? Storytelling is onmisbaar om je aanbod te verkopen.
Benieuwd naar meer tips om meer te verkopen?
Bekijk nu GRATIS de masterclass ‘De 8 Must Do’s voor meer webshop klanten.’ Vul je naam en e-mailadres in en ontvang de masterclass direct in je mailbox:
2. Een duidelijke doelgroep
Het niet hebben van duidelijke doelgroep is een van de meest gemaakte branding fouten die je moet vermijden. Ook dit heb je ongetwijfeld weleens gehoord: Als je iedereen probeert aan te spreken, voelt niemand zich echt aangesproken. Het is belangrijk om precies te weten wie jouw doelgroep is, en dan het liefst zo specifiek mogelijk.
Stel je voor, je bent diëtist. Je kunt je dan richten op alle vrouwen die zich gezonder en fitter willen voelen, maar dit is heel algemeen. Elk persoon is uniek en heeft weer andere klachten. Het is verstandig om je doelgroep verder te specificeren, zodat je klant zich ook daadwerkelijk aangesproken voelt. Stel je voor dat je endometriose hebt en op zoek bent naar een diëtist, dan zou je niet zo snel aankloppen bij een diëtist die alle vrouwen helpt.
Als je weet wie jouw doelgroep is, wordt het ook veel makkelijker om te bepalen welke content je moet delen en welke tone of voice je moet gebruiken om deze groep aan te spreken. Is het creëren van content iets waar je op vastloopt? Dan kan het zijn dat je niet goed weet wie je doelgroep is.
Wie is jouw ideale klant en wat is de klantbehoefte?
Ideale klant is een beetje een jeukwoord geworden, maar toch gooi ik ‘m er even in ;-). Want, als jij weet wie jouw ideale klant is, wordt het veel makkelijker om verbinding te creëren. Dit is onmisbaar voor een sterke branding. Je wil natuurlijk dat jouw ideale klant zich aangesproken voelt, zodat hij of zij bij jou aanklopt. Verdiep je dus in je ideale klant. Wat is het verlangen van je klant? Waar loopt ‘ie tegenaan? Voor welk probleem kun jij een oplossing bieden?
Tip: Dankzij platformen zoals Instagram is het makkelijker dan ooit om te onderzoeken waar jouw ideale klant behoefte aan heeft. Heb je een idee voor een nieuw product/aanbod, dan kun je dit altijd even pitchen via Instagram stories. Door middel van interactieve stickers (polls en quizes) kun je polsen of er belangstelling is.
Met welke tips om een sterke branding te creëren ga jij aan de slag?
Bewaar dit artikel via Pinterest: