Bij branding denk je waarschijnlijk voornamelijk aan het visuele aspect van je webshop, nietwaar? Maar, branding omvat nog zoveel meer dan alleen de buitenkant… Het bouwen van jouw merk begint allemaal bij een duidelijke boodschap, want hier is jouw branding op gebaseerd. Je ideale klant moet zich aangesproken en gehoord voelen. Kortom, alles moet kloppen als je er tussenuit wil springen! In dit artikel deel ik 5 veelgemaakte branding fouten die jij moet vermijden met je webshop.
1. Je weet niet precies wie je doelgroep is
Cliché, maar waar: als je iedereen wil aanspreken, voelt niemand zich aangesproken. Ik snap dat je misschien denkt dat je met een brede doelgroep meer verkopen gaat maken met je webshop, maar niets is minder waar. Een doelgroep, en dan het liefst zo specifiek mogelijk, is voor een webshop ontzettend belangrijk. Zeker als je een webshop in een verzadigde branche hebt, zoals mode, interieur, sieraden of kinderkleding. Hier zijn er alleen al in Nederland ZO ontzettend veel van!
Zorg er dus voor dat je duidelijk voor ogen hebt wie jouw doelgroep is. Stel je voor: jouw doelgroep is vrouwelijke ondernemers. Kun je dit nog verder specificeren? Zijn het startende ondernemers, zijn ze al gevorderd? En ook ‘ondernemer’ is vrij specifiek: wat voor onderneming hebben ze zoal? In welke niche?
2. Het is niet duidelijk wat jouw product de klant oplevert
Als je wil opvallen met je webshop moet het heel duidelijk zijn wat jouw product te bieden heeft. Waarom zou de klant het moeten kopen? Wat maakt jouw product echt een must have, in plaats van nice to have? Stel je voor, je hebt een webshop met cadeauboxen.
Jouw producten zouden dan bijvoorbeeld werkende moeders (doelgroep) meer tijd en minder frustratie opleveren, omdat ze niet zelf op zoek hoeven naar een perfect cadeau. Focus je vooral op de voordelen die jouw product te bieden heeft, zodat je deze branding fouten niet maakt!
Weten wat je nu direct kunt doen om meer te verkopen?
In de masterclass ‘De 8 Must Do’s voor meer webshop klanten’ deel ik al mijn webshop geheimen om je bestellingen te boosten. Vul je gegevens in en ontvang de masterclass GRATIS!
3. Je hebt geen duidelijke boodschap
De boodschap hangt eigenlijk samen met het vorige punt: duidelijk maken wat jouw product oplevert. Het benoemen van de voordelen zorgt ervoor dat de klant weet waarom ze dit product nodig hebben. De boodschap zorgt ervoor dat ze weten waarom ze het product bij JOU moeten kopen. Wat is jouw missie/boodschap?
Wil jij bijvoorbeeld de wereld een stukje mooier of positiever maken met je producten? Bij het genoemde voorbeeld van de werkende moeders, kan jouw boodschap bijvoorbeeld zijn dat je werkende moeders wil ontzien. Misschien omdat je zelf weet hoe ontzettend druk en hectisch het leven van een werkende moeder is. Je boodschap hangt vaak samen met iets waar je zelf tegenaan bent gelopen in je persoonlijke leven.
Zo help ik webshop eigenaren opvallen met hun webshop d.m.v. een professionele look, die meer klanten aantrekt (resultaat). Dit doe ik omdat ik zelf heb ervaren hoe belangrijk een krachtige en onderscheidende branding is, als je een webshop hebt. Ik wil jou meegeven dat het niet moeilijk hoeft te zijn om klanten te krijgen, als je een sterke branding hebt (mijn boodschap).
4. Je voert je branding niet door op social media
Dit is een van de branding fouten die ik het vaakst tegenkom. Iets wat bij veel webshop eigenaren ontbreekt is het totaalplaatje. Ik kom regelmatig een prachtige webshop tegen met een duidelijke branding, maar waarbij je dit totaal niet terugziet op de social media kanalen. Je branding doorvoeren op social media is ontzettend belangrijk, omdat je zo herkenbaar bent voor potentiële klanten.
Die herkenbaarheid zorgt ervoor dat je professioneel overkomt, dat potentiële klanten je in gedachten houden en dat je dus sneller de #1 keus wordt. Jouw webshop is immers een merk en een merk gebruikt op ieder marketingkanaal dezelfde uitingen. Het gevoel dat klanten krijgen bij jouw webshop moet ook duidelijk voelbaar zijn op social media. Gebruik overal dezelfde stijl, de kleuren en lettertypes uit jouw huisstijl en evt. je logo. Als je een duidelijke huisstijl hebt, wordt goede content creëren voor je webshop veel makkelijker.
5. Je branding is niet onderscheidend
Als webshop eigenaar wil je jouw branding natuurlijk onderscheiden van anderen, maar je moet het ook durven. Maar, vaak kijken we toch af bij concurrenten in onze branche. Het resultaat? Duizenden webshops die op elkaar lijken en die nagenoeg dezelfde producten aanbieden. Ik bedoel niet te zeggen dat je nu iets heel geks moet gaan doen waar je niet achter staat, maar je mag best wat lef tonen.
Dit kan hem zitten in een opvallende accentkleur of een gaaf lettertype die je nergens anders ziet. Maar voordat het zover is, is het eerst belangrijk dat je je doelgroep en boodschap helder hebt!
Aan welke branding fouten maak jij je (denk je) schuldig?
Bewaar dit artikel via Pinterest: