Instagram is, net als je website, een belangrijk online visitekaartje als webshop eigenaar. Ook is Instagram een geweldig verkoopkanaal, mits je Instagram juist in weet te zetten! Zorg er dan ook voor dat jouw Instagram een verlengstuk is van je webshop. Zo zullen potentiële klanten je sneller herkennen en onderscheid je jouw webshop van concurrenten in jouw branche. Wil jij Instagram inzetten voor je webshop, om zo meer te verkopen? In dit artikel vind je 5 tips voor succes! Lees gauw verder.
1. Optimaliseer je Instagram biografie
Je biografie is het eerste wat potentiële klanten zien op Instagram. Zorg dus dat je de aandacht trekt! Stel, iemand kent jouw webshop nog niet, maar komt eerst op jouw Instagram terecht: Is het dan meteen duidelijk wat je aanbiedt en wat klanten van jou/je aanbod kunnen verwachten? Maak duidelijk waar je voor staat en wat je kernwaarden zijn.
Wat maakt jouw webshop onderscheidend? Waarom zou de klant het product bij jou moeten kopen en niet bij de concurrent? Wees het liefst zo specifiek mogelijk. Vermijd algemene termen als leuk, uniek en duurzaam. Maar benoem wat jouw aanbod precies duurzaam maakt. De verzendwijze? Verpakking van het product? Niet getest op dieren etc.
Tip: Vraag iemand die helemaal niet in jouw vakgebied/branche zit om je Instagram biografie eens te bekijken. Is het ook voor een leek duidelijk wat je doet? Dit is super belangrijk om nieuwe klanten aan te trekken!
2. Verkoop je aanbod met storyselling
Af en toe een foto delen van je producten is leuk, maar dit maakt van je volgers nog geen klanten. Er zijn veel webshops die nagenoeg hetzelfde aanbieden, dus hoe zorg je er nou voor dat klanten bij jou aankloppen? Verkoop je verhaal en niet je product!
Maak duidelijk wat jouw product de klant oplevert (resultaat), waarin jouw product onderscheidend is en laat bijv. ook zien hoe je het gebruikt. Waarom heeft de klant jouw product nodig? Geven jouw producten een gelukkig of zelfverzekerd gevoel? Zorgen ze ervoor dat je tijd bespaart, gezonder bent of dat je productiever bent? Benoem het!
Wees je er bewust van dat potentiële klanten vaak nog geen idee hebben wat je aanbiedt en waarom ‘ie jouw aanbod nodig heeft. Probeer eens door de ogen van een onwetende klant naar je Instagram te kijken. Welke content kun je delen om jouw klant te informeren en bewust te maken van wat jouw producten opleveren?
3. Gebruik op Instagram de branding van je webshop
Jouw Instagram is net zo goed onderdeel van je webshop, dus zorg ervoor dat dit ook zichtbaar is. Anders loop je verkopen mis, omdat klanten je niet herkennen en omdat je niet professioneel overkomt! Gebruik de kleuren en lettertypes van je huisstijl ook in je Instagram content. Maak mooie sfeerfoto’s die herkenbaar zijn voor jouw merk en gebruik deze zowel op je webshop als op Instagram.
Om ervoor te zorgen dat je nooit meer afwijkt van je huisstijl op Instagram, kun je gebruik maken van vaste templates. Templates zijn ook een geweldige manier om bijvoorbeeld reviews, reminders, aanbiedingen, quotes en educatieve tips te delen. Zo bespaar je ook nog eens ontzettend veel tijd, omdat je altijd een passend template bij de hand hebt!
Instagram templates op maat
Welke templates je nodig hebt voor jouw Instagram, is voor iedere webshop en iedere branche weer anders. Ik help je graag bij het ontwerpen van Instagram templates op maat, die perfect passen bij jouw webshop, doelgroep en aanbod! In een kennismakingsgesprek bepalen we welke templates jij nodig hebt voor de content die je wil delen of waarvan je meer zou willen delen. Uiteraard help ik je bepalen welke content je kunt delen om jouw doelgroep aan te spreken en meer te verkopen. Meer weten over de Instagram templates op maat:
4. Wees persoonlijk!
Mensen kopen graag van mensen, dus laat ook regelmatig je gezicht zien. Zo zorg je ervoor dat potentiële klanten je gaan vertrouwen. Geef je volgers bijvoorbeeld via Instagram reels een kijkje achter de schermen bij het inpakken van pakketjes of het lanceren van een nieuw product. Door jezelf te laten zien en je volgers mee te nemen behind the scenes, creëer je een connectie met je klant.
Maar, jij bepaalt natuurlijk in hoeverre je je persoonlijke leven laat zien! Instagram stories zijn ook erg geschikt om je volgers mee te nemen in je leven. Wees ook niet bang om je mening te geven, want zo onderscheid je jezelf juist van concurrenten. Deel jouw visie: wat vind jij belangrijk in het leven, waar sta je voor en hoe vertaalt zich dit in jouw webshop/aanbod?
5. Deel verschillende content soorten
Je weet waarschijnlijk al dat het goed is om af te wisselen tussen stories, feed posts, carrousels en reels. Niet alleen heeft dit een positief effect op het algoritme, maar entertain je op deze manier ook je klant. Het kan best een uitdaging zijn om af te blijven wisselen qua onderwerpen voor je content.
Afwisseling is erg belangrijk om je volgers te vermaken! Dit zijn 4 content soorten die niet mogen ontbreken, wil je Instagram inzetten om meer te verkopen met je webshop:
– Informatief/educatief
– Sales
– Social proof
– Inspiratie/entertainment
Zet jij Instagram in voor je webshop? Waar zitten voor jou nog verbeterpunten?
Bewaar dit artikel via Pinterest: