Wie aan Pinterest denkt, denkt waarschijnlijk aan het verzamelen van inspiratie op verschillende borden. Maar, wist je dat Pinterest ook een geweldig platform is om meer bezoekers naar je webshop te trekken? Op Pinterest kun je namelijk pins plaatsen met daarachter een linkje naar je webshop. Zo krijg je dus een heleboel nieuwe, gratis bezoekers die misschien wel een aankoop doen! Wil jij starten met Pinterest voor je webshop, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Lees dan gauw verder!
Waarom Pinterest?
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is Pinterest geen social media platform, maar een zoekmachine. Het grote voordeel van Pinterest is dat content wel jarenlang relevant kan blijven. Zo kun je met een pin dus jarenlang nieuwe bezoekers naar je webshop trekken! Als webshop eigenaar is het verstandig om te investeren in lange termijn content (SEO, bloggen, Pinterest) en niet alleen in korte termijn content (Instagram, Facebook, TikTok).
Ook is het slim om niet op één paard te wedden als het gaat om het delen van content. Social media kanalen zijn aan veel veranderingen onderhevig en er bestaat natuurlijk ook een kans dat je gehackt wordt. Vooral als het creëren van content jou veel tijd kost, is het handig om in te zetten op Pinterest. Dit platform vergt weinig tijdsinvestering en je bent niet afhankelijk van een algoritme, zoals op Instagram.
Meer bezoekers naar je webshop met Pinterest
Pinterest werkt dus als een zoekmachine. Dit betekent dat het erg belangrijk is om relevante zoekwoorden te gebruiken. Niet alleen in de titel en omschrijving van den pin zelf, maar ook in de omschrijving van je Pinterest-borden. Voor Pinterest geldt: hoe specifieker hoe beter. Stel je voor, iemand is op zoek naar babykleding met een bepaalde soort print.
Als jij dit aanbiedt en belangrijke keywords vermeldt in de omschrijving en titel van de pin, is er een grote kans dat potentiële klanten via Google bij jouw pin uit komen. Wanneer ze dan op de pin klikken, komen ze bij het product in jouw webshop terecht. Zorg ook hier voor mooie productfoto’s en een duidelijke producttekst, zodat je jouw klant in no time overtuigt om een aankoop te doen.
Je kunt pins aanmaken om meer bezoekers naar producten, (categorie)pagina’s en blogposts op je website te trekken. Vooral een combinatie hiervan werkt erg goed. Je wil natuurlijk wel waarde toevoegen en niet alleen potentiële klanten ‘spammen’ met alleen maar pins van je producten.
Pinterest inzetten voor je webshop: een stappenplan
1. Maak een biografie
Voordat je aan de slag kunt met pinnen, is het slim om eerst jouw Pinterest profiel goed in te richten. Vermeld in je biografie, net als bijvoorbeeld op Instagram, wie je bent, wat je aanbiedt en voor wie. Zorg ook dat je hier wat relevante zoekwoorden vermeldt waar jij op gevonden wil worden.
2. Claim je website
Het claimen (ook wel verifiëren genoemd) van je website is een belangrijke stap. Zo laat je aan Pinterest zien dat jij eigenaar bent van je website. Ook krijg je door het claimen van je website inzicht in je Pinterest statistieken en verschijnen je pins hoger in de zoekresultaten. Daarnaast heb je de mogelijkheid om te adverteren met je pins, wat erg interessant kan zijn als je een webshop hebt.
3. Je Pinterest borden aanmaken en optimaliseren
Bepaal wat voor Pinterest borden je nodig hebt voor jouw webshop. In mijn geval zijn dat bijvoorbeeld: Branding tips, Photoshop tips, Webshop tips, Templates en Grafisch ontwerp inspiratie. Hier pin ik zowel pins van anderen als mijn eigen pins naartoe. Ook heb ik een algemeen bord aangemaakt voor Studio Anna Jirina, waar ik al mijn eigen pins naartoe pin.
Vervolgens verspreid ik ze over mijn andere borden waar de pins goed bij passen. Zorg ervoor dat elk bord een uitgebreide omschrijving heeft en verwerk ook hier zoekwoorden in. Om het overzichtelijk te houden, raad ik je aan om niet meer dan 10 tot 20 borden aan te maken. Maak het jezelf niet te moeilijk als je net begint, want je moet de borden nu natuurlijk ook gaan bijhouden!
4. Converterende pins ontwerpen
Converterende pins wil zeggen: pins waarmee je link kliks genereert. Veel weergaven op Pinterest is een goed teken en het is fijn als mensen je pins re-pinnen, maar jouw doel op Pinterest is natuurlijk meer bezoekers naar je webshop. Maar, het kan best lastig zijn en veel tijd kosten om aantrekkelijke pins te ontwerpen, zeker als je geen design ervaring hebt.
Het is erg belangrijk dat je pins passen bij de branding van je bedrijf. Zo creëer je namelijk herkenbaarheid bij potentiële klanten en kom je professioneel over. Zorg dus dat je in je pins de kleuren en lettertypes van je huisstijl gebruikt. Gebruik ook het liefst eigen beeld, want daarmee ben je uniek. Ga je toch aan de slag met stockfoto’s voor je content, zorg er dan voor dat ze bij je branding passen.
5. De titel en beschrijving van je pin optimaliseren
Alleen mooi vormgegeven pins zijn niet genoeg. Om ervoor te zorgen dat je pins vindbaar zijn, is het belangrijk om de titel en beschrijving van je pins te optimaliseren. Geef je pins een zo uitgebreid mogelijke beschrijving en vermeld hierin relevante zoekwoorden.
Het werkt het beste om te beginnen met een fijn leesbare tekst die de aandacht trekt. Hierna kun je nog wat aanvullende keywords toevoegen, gespreid door een , of – teken. Wil je meer leren over Pinterest? Lees dan ook mijn artikel met 10 stappen voor het creëren van een Pinterest strategie die werkt.
Maak jij al gebruik van Pinterest om meer bezoekers naar je webshop te trekken?
Bewaar dit artikel via Pinterest: