Tijdens mijn webshop branding sessies zie ik het vaak. Het belang van de ‘over ons’ pagina wordt door heel veel webshop eigenaren onderschat. En ik snap dat wel. Deze pagina wordt vaak als allerlaatst ingevuld, want hoe moeilijk kan het nu helemaal zijn? Gewoon een pagina over jezelf en je webshop, toch? Tijd om je uit die droom te halen! In dit artikel vind je 5 tips voor een over ons pagina die klanten trekt, lees je mee?
Goed, de over ons pagina dus. Bij veel webshop eigenaren het ondergeschoven kindje. Ik zal je meteen vertellen waar het vaak misgaat, zodat je er je voordeel mee kunt doen. Wist je dat niet jij, maar je klant centraal staat op de over ons pagina? Hoewel de term ‘over ons’ misschien anders doet voorkomen, is dit juist een pagina waarop je herkenning kunt creëren. Je klant wil zich gehoord en begrepen voelen en daar is deze pagina de perfecte plek voor!
1. Zorg voor een stukje herkenning
Er zijn tegenwoordig zo ontzettend veel webshops met nagenoeg hetzelfde aanbod. Misschien vraag jij je af hoe jij het verschil kunt maken. Ondanks dat je producten misschien niet uniek zijn, is jouw verhaal dat wel! Zorg er dan ook voor dat jouw boodschap duidelijk naar voren komt op je over ons-pagina.
Het formuleren van je boodschap hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Je boodschap zit vaak al verweven in de reden waarom je jouw webshop bent gestart. Waar liep jij tegenaan bij het starten van jouw webshop, waarbij je dacht: dit moet anders? Schrijf de boodschap vanuit het perspectief van je klant, zo creëer je namelijk een stukje herkenning.
Laat ik even de maaltijdboxen van Hello Fresh als voorbeeld nemen. Je kunt je vast wel voorstellen dat de bedenker van HF zoiets had van: bedenken wat je gaat eten en dan de ingrediënten bij elkaar zoeken in de supermarkt is zo tijdrovend, dit kan anders! Om herkenning te creëren op de over ons-pagina kun je bijvoorbeeld ook vragen gebruiken. In het geval van HF:
– Ben jij ook zo klaar met bedenken wat je gaat eten?
– Wil jij ook meer tijd over hebben voor leuke dingen, in plaats van boodschappen doen?
– Wil je je steentje bijdragen aan een betere wereld, maar gooi je nu regelmatig voedsel weg?
Dit zijn allemaal vragen waar de doelgroep van HF volmondig ‘JA’ op zal antwoorden. En deze punten komen allemaal terug in de boodschap van HF. Met de maaltijdboxen van HF hoef je namelijk nooit meer na te denken over wat je gaat eten, ben je geen kostbare tijd kwijt aan boodschappen en draag je bij aan duurzaamheid. De boxen bevatten namelijk precies de hoeveelheid die je nodig hebt voor een recept.
2. Trigger potentiële klanten meteen
Mensen hebben nou eenmaal een korte aandachtsspanne, dus zorg ervoor dat je jouw bezoeker meteen triggert. Dit kan dus zijn door het stellen van vragen of door je over ons pagina afwisselend te houden. Gebruik geen lange lappen tekst en gebruik mooie beelden die je verhaal ondersteunen. Je kunt bijvoorbeeld ook een toffe infographic delen over je bedrijf, of een tijdlijn met de hoogtepunten door de jaren heen.
Vermijd in ieder geval de standaard tekst: ‘leuk dat je op mijn webshop kijkt’ of ‘ik wilde altijd al een webshop starten.’ Hiermee trek je de aandacht van potentiële klanten in ieder geval niet. Houd bij alles wat je schrijft in gedachten: Is dit wat mijn potentiële klant wil weten/waar hij of zij benieuwd naar is?
Wil jij van je over mij pagina een klantenmagneet maken?
In het e-book Jouw Killer Merkverhaal ga jij zelf aan de slag met het schrijven van een over mij pagina die je klanten oplevert! Je ontdekt hoe je jouw onderscheidend vermogen bepaalt en hoe je dit vertaalt naar een unieke en scroll-stopping ‘over mij’ pagina, zodat je doelgroep een instant connectie voelt met jou en je merk, waardoor ze niets liever willen dan van jou kopen.
Het e-book bevat daarnaast een voorbeeld ‘over mij’ pagina en een checklist voor het schrijven van jouw eigen merkverhaal!
3. Deel je kernwaarden
De over ons-pagina is ook een geweldige plek om je kernwaarden uit te lichten. Je kernwaarden maken jouw webshop namelijk uniek. Maak jij bijvoorbeeld uitsluitend gebruik van duurzame ingrediënten of worden al je producten geproduceerd in Nederland? Vertel het aan je klant! Ook hier kun je weer werken met een leuke infographic of kleine illustraties van je kernwaarden naast elkaar.
Wees zo specifiek mogelijk als je aan de slag gaat met jouw kernwaarden. Veel termen worden ontzettend veel gebruikt en verliezen daardoor hun waarde. Sta jij voor duurzaamheid of vegan, vertel dan wat jouw producten precies duurzaam of vegan maakt.
4. Tone of voice
Ook de Tone of voice (de manier waarop je jouw klant aanspreekt) is erg belangrijk op de over ons pagina. Bedenk goed hoe je wil overkomen op je klant en zorg ervoor dat dit ook overkomt op de over ons pagina. Wil je zakelijk en formeel overkomen of juist spontaan en persoonlijk?
Zorg ervoor dat de tone of Voice die je gebruikt op alle kanalen en in alle uitingen hetzelfde is en blijf dicht bij jezelf. Vind je dit lastig, dan kun je misschien samenwerken met een tekstschrijver.
5. Wees persoonlijk!
Niet alleen jouw boodschap, maar ook jijzelf als persoon maakt jouw webshop uniek. Mensen kopen graag van mensen, dus zorg ervoor dat er ook een stukje van jou te zien is op de over ons-pagina, hetzij in beeld of tekst. Maak jij je producten bijvoorbeeld helemaal zelf, laat dit zien!
Door persoonlijk te zijn, creëer je sneller een connectie met je klant. Plaats het persoonlijke gedeelte bij voorkeur onderaan de over ons pagina en houd het kort en bondig. Deel de belangrijkste informatie voor je klant eerst.
Is de over ons pagina bij jou ook het ondergeschoven kindje?
Bewaar dit artikel via Pinterest: