Als webshop eigenaar heb je al zoveel taken, dat het creëren van content er vast weleens bij in schiet. Misschien vind je het ook wel lastig om content te maken en kom je niet verder dan het delen van foto’s van je producten? Maar er is meer nodig om je doelgroep te inspireren, zodat ze overgaan tot een aankoop. Lees gauw verder voor 20 content ideeën voor webshops, zodat jij nooit meer zonder content inspiratie zit!
1. Geef je volgers een kijkje achter de schermen
Het klinkt misschien simpel, maar toch is een kijkje achter de schermen oh zo belangrijk! Het zorgt namelijk voor verbinding met je doelgroep, waardoor ze sneller een connectie voelen met jou en je merk. Als webshop eigenaar ben je natuurlijk ontzettend druk, maar stories zijn een perfecte manier om een kijkje achter de schermen te geven. Of film gedurende de dag een paar korte shots en maak hier een toffe reel van!
2. Deel een tip waar je doelgroep echt iets aan heeft
Heel leuk die foto’s van je producten, maar je doelgroep wil ook geëntertaind en geïnformeerd worden. Ook dit zorgt voor verbinding. Stel, je hebt een kaarsen webshop, dan kun je bijvoorbeeld een tip delen hoe je kaarsen langer meegaan.
3. Deel de voordelen van je product
Deel ook zeker af en toe content waarbij jouw producten centraal staan. We zien honderden posts per dag, dus alleen een productfoto met een klein regeltje tekst is niet genoeg. Benoem de voordelen van je product en vertel je doelgroep waarom jouw product een must have is.
4. Vraag en antwoord
Beantwoord de meest gestelde vragen over je webshop of producten op social media. Instagram stories is hier ook heel geschikt voor!
5. Inspirerende quote of grappige anekdote
Wij mensen houden ervan om vermaakt te worden. Een inspirerende quote of grappige anekdote kan je engagement enorm boosten, zeker als het veel wordt gedeeld. Voor een voorbeeld moet je zeker de Instagram van Muize Pluis bekijken, die doen dat altijd enorm goed.
6. Deel een handige checklist
Wie is er nou niet gek op lijstjes?! Checklists zijn handig en we slaan ze met alle liefde op, wat wederom ontzettend goed is voor je engagement. Heb je een mode webshop, dan kun je bijvoorbeeld per seizoen een garderobe checklist maken.
7. Deel een leuke en informatieve quiz
Een quiz is een geweldige manier om je doelgroep te vermaken én iets te leren. Maak jij uitsluitend gebruik van natuurlijke ingrediënten voor jouw producten, dan kun je hier bijvoorbeeld een leuke quiz van maken. Zo test je de kennis van je volgers over ingrediënten en leer je ze wat bij. Ook handig voor jezelf, want zo weet je gelijk waar je in het vervolg nog wel wat meer over mag vertellen in je content, omdat het blijkbaar nog niet duidelijk is!
8. Deel een review van een klant
Social proof, oftewel het delen van ervaringen van klanten, is ontzettend belangrijk voor je webshop. Zelf koop je ook niet zo snel online een product, wanneer er weinig of geen reviews zijn. Ervaringen van anderen kunnen ons zeker overtuigen, dus reviews van klanten delen is echt een must! Voor het delen van reviews kun je gebruik maken van een vast template, die je steeds kunt hergebruiken. Lees ook even dit artikel als je benieuwd bent naar de voordelen van templates voor social media.
9. Deel 3 feitjes over je product
Deel 3 feitjes over je product die we nog niet weten. Waar gebruik je het voor, wat zijn de voordelen of waar kun je het nog meer voor gebruiken, wat je niet verwacht?
10. Deel de reden waarom je jouw webshop bent gestart
Je bent jouw webshop ongetwijfeld gestart vanuit een grote passie of vanuit jouw eigen ervaring. Misschien is er wel iets geweest waarbij je dacht: dit móet anders! Jouw doelgroep vindt het super inspirerend om hier meer over te weten te komen, omdat ze zich erin kunnen herkennen.
11. Deel de trends in jouw branche
Welke nieuwe ontwikkelingen zijn er in jouw branche, die jouw doelgroep echt moet weten? Denk aan trends of nieuwe ontwikkelingen op het gebied van bijvoorbeeld duurzaamheid. Vertel het ze!
12. Neem je volgers mee in je dag
Het delen van persoonlijke content is onmisbaar om een connectie te creëren met je doelgroep. En goed nieuws: het meenemen van je volgers in je dag is niet moeilijk en tijdrovend. Sterker nog, het is alleen maar leuk!
13. Vertel over je missie
Bedenk altijd dat iemand die jouw op social media volgt, hier misschien voor het eerst is en jouw webshop nog helemaal niet kent. Het kan dus nooit kwaad om meer te delen over je missie en kernwaarden, zodat potentiële klanten een connectie met je voelen.
14. Laat zien hoe je producten kunt gebruiken of stylen
We zijn dol op inspiratie, dus laat je volgers zien hoe je jouw producten kunt gebruiken of stylen. Zo krijgen we ook een beter beeld van hoe jouw product staat in bijvoorbeeld ons huis/op onze tafel/in de badkamer etc.
15. Deel een ‘wist je dat?’
Een ‘wist je dat’ is een geweldige manier om informatieve content te delen. Dit kan over van alles gaan, zo lang het maar relevant is voor jouw doelgroep. Deel bijvoorbeeld een feitje over een van je producten, ingrediënten, ontwikkelingen in jouw branche of je webshop zelf.
16. Vertel over de ingrediënten die je gebruikt
Heb je een skincare merk of maak je kaarsen van natuurlijke ingrediënten, dan willen je volgers daar graag meer over weten. Veel ingrediënten kennen we wel qua naam, maar we weten niet wat het precies doet. Door jouw volger te informeren, zal hij of zij sneller overgaan tot een aankoop. Wees zo specifiek mogelijk in de ingrediënten en wat het precies doet!
17. Deel een tutorial of stappenplan
Wij mensen zijn gek op nieuwe dingen leren. Een tutorial of stappenplan is leuk, kort en praktisch, daar houden we ook van ;-). Het brengt ons van A naar B. Om weer even de kaarsen webshop als voorbeeld te nemen: laat bijvoorbeeld in een tutorial zien wat je met restjes kaarsvet kunt doen, als jij en je doelgroep duurzaamheid belangrijk vinden.
18. Stel jezelf (opnieuw) voor
We zijn natuurlijk ontzettend benieuwd naar de persoon achter de webshop. De kracht van personal branding is groter dan ooit. Dus als je denkt ermee weg te komen om alleen productfoto’s te delen: think twice ;-). We willen graag weten wie jij bent en wat je doet, zodat we een connectie met je kunnen vormen.
19. Deel een persoonlijke throwback
Een throwback is een geweldige manier om te laten zien waar je bent begonnen en waar je nu staat. Super inspirerend! Neem ons bijvoorbeeld mee naar de dag dat jij je webshop begon of toen je je eerste producten had ingekocht. Ook leuk om te vertellen wat je allemaal hebt geleerd en over de fouten die je hebt gemaakt.
20. Deel jouw bestselling product
Deel een van jouw bestsellers en vertel waarom dit product zo populair is. Vergeet ook niet om wat reviews van klanten bij te voegen! Een carrousel post is hier bijvoorbeeld heel geschikt voor.
Benieuwd naar meer content tips voor webshops?
In dit artikel vind je 5 tips voor het succesvol inzetten van Instagram voor je webshop.
Welk content ideeën voor webshops ga jij vandaag nog uitwerken?
Bewaar dit artikel via Pinterest: