Als je aan de slag gaat met het starten van een merk kun je er niet omheen: jouw branding. In tegenstelling tot wat veel ondernemers denken, gaat branding nog veel verder dan alleen het visuele gedeelte. Jouw branding omvat de identiteit van je merk, waar je merkboodschap een groot onderdeel van is. Je hebt vast al eens vaker gelezen dat het hebben van een merkboodschap zo belangrijk is, maar waarom is dat precies? In dit artikel lees je waarom een boodschap onmisbaar is voor je merk en hoe je jouw boodschap bepaalt. Lees gauw verder!
Jouw merkboodschap onderscheidt jouw merk van concurrenten
De laatste, pak ‘m beet, 10 jaar, is er ontzettend veel concurrentie online. Bijna ieder product is er immers al en iedereen kan tegenwoordig online producten verkopen. Er zijn veel webshops die nagenoeg hetzelfde product aanbieden, dus hoe zorg je er dan voor dat klanten voor jou kiezen? Juist, door het ontwikkelen van een sterke branding en een duidelijke boodschap voor je merk.
Een boodschap zorgt voor een connectie met je doelgroep
Ook zorgt een duidelijke boodschap voor een connectie met je doelgroep. Stel je voor dat je een webshop hebt met kaarsen, gemaakt van natuurlijke materialen. Duurzaamheid is een ontzettend belangrijke maatschappelijke trend, die niet meer weg te denken is uit ons leven.
Er is eigenlijk niemand die niet wil bijdragen aan een beter milieu, maar de meeste mensen willen er liever niet teveel op inleveren ;-). Wij mensen zijn heel erg gevoelig voor iets goed doen en we willen best een klein steentje bijdragen.
Hier kun je handig op inspelen met jouw merkboodschap. Alleen is ‘duurzaam’ een afgezaagde en nogal vage term, die al door ontzettend veel merken gebruikt wordt. Focus je in je merkboodschap dus liever op het grotere geheel. Wat is het gemeenschappelijke doel van duurzame producten?
Ze zorgen voor minder (of recyclebaar) afval, waardoor onze aarde langer meegaat. Je merkboodschap zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat je niet alleen je interieur, maar ook de wereld een stukje mooier kunt maken met jouw kaarsen.
Tips voor het bepalen van een boodschap voor je merk
Veel webshop eigenaren lopen vast op het bepalen van hun boodschap, maar dit hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Vaak zit jouw merkboodschap namelijk al verweven in de reden waarom je jouw webshop bent gestart.
Je bent ongetwijfeld je webshop gestart vanuit een grote passie, een interesse of vanuit je eigen ervaring. Misschien is er wel iets geweest waar jij tegenaan liep, waarbij je dacht: dit moet anders?
Heeft jouw merk al een duidelijke boodschap?
Bewaar dit artikel via Pinterest: