Sinds ongeveer twee jaar ben ik groot fan van Pinterest. Dankzij Pinterest heb ik het aantal unieke bezoekers (per maand) van mijn lifestyleblog Annajirina.nl weten te verdrievoudigen. Ook voor Studio Anna Jirina maak ik graag gebruik van Pinterest. In de afgelopen jaren heb ik een hoop geleerd over het inzetten van Pinterest voor je bedrijf en ik deel mijn kennis graag, zodat jij ook meer bezoekers naar je website kunt trekken. Lees gauw verder als je benieuwd bent hoe jij ook je aantal unieke bezoekers kunt verdrievoudigen!
1. Pin regelmatig nieuwe pins van anderen naar je borden
Ik hoor het je denken: die tijd heb ik helemaal niet. Wellicht maak je als blogger, ondernemer of webshop eigenaar ook al gebruik van Instagram, Facebook en e-mailmarketing. Geen zorgen, actief zijn op Pinterest hoeft niet veel tijd te kosten! Met de tool Tailwind kun je bijvoorbeeld ook pins inplannen. In dit artikel van Tarinda lees je alles over het automatiseren van je pins door middel van Tailwind.
Ik zorg er zelf voor dat ik elke werkdag 5-10 minuten reserveer om pins van anderen te re-pinnen naar mijn Pinterest-borden. Dat is een schijntje vergeleken met de tijd die ik wekelijks besteed aan Instagram en het maken van nieuwsbrieven. Daarnaast levert Pinterest me een constante stroom aan bezoekers op, waar ik bijna niks voor hoef te doen.
2. Duik in je statistieken
Wanneer je een zakelijk Pinterest-account hebt, krijg je toegang tot je statistieken. Ik kan je zeker aanraden om je Pinterest-account om te zetten naar een zakelijk account, als je dit nog niet hebt gedaan. De statistieken zijn ontzettend waardevol. Je kunt zien hoe vaak je pin is weergegeven op Pinterest, hoe vaak je pin is ge-repind door anderen en hoeveel linkkliks een pin heeft uitgelokt naar je website.
Bij mij scoren vooral pins over de CG-methode ontzettend goed. Deze pins leiden de bezoeker naar mijn artikelen over krullend haar op mijn lifestyleblog Annajirina.nl. Op Google wordt ook vaak naar dit onderwerp gezocht en zo komen bezoekers uit bij mijn pins (en uiteindelijk bij mijn website).
3. Voeg elke week nieuwe pins toe
Pinterest is naar mijn mening het beste platform om meer bezoekers naar je website te trekken, maar je hebt wel een goede Pinterest strategie nodig. Hier ga ik binnenkort een uitgebreid artikel over schrijven! Het is belangrijk om regelmatig zelf nieuwe pins toe te voegen aan je Pinterest-borden. Ik probeer wekelijks minimaal 3-5 nieuwe pins toe te voegen, die naar artikelen of producten op mijn website(s) leiden.
Vaak maak ik deze pins van tevoren al klaar in Photoshop, wanneer ik een nieuw artikel schrijf of een nieuw product lanceer. Dit kost me niet zoveel extra tijd en zo kan ik toch weer een paar weken vooruit! Ik maak ook regelmatig pins aan voor oudere artikelen. Om te bepalen welke artikelen en onderwerpen interessant zijn, raadpleeg ik Google Analytics en mijn Pinterest-statistieken.
4. Zorg voor duidelijke en herkenbare pins
Als je wil dat een pin veel verkeer naar je website oplevert, is het belangrijk om je pins te laten opvallen. Zorg er niet alleen voor dat je pin duidelijk is, maar ook herkenbaar. Op mijn Pinterest-account heb ik twee aparte borden aangemaakt voor mijn websites Annajirina.nl en Studioannajirina.nl. Beide websites hebben een eigen huisstijl, die ik ook doorvoer in mijn pins.
Vermijd onduidelijke lettertypes en voeg ook wat kleur toe. Ik vind het niet per se mooi, maar pins waarin ik felroze letters gebruik scoren altijd beter dan alleen zwarte tekst. Experimenteer met verschillende lay-outs, lettertypes en kleuren totdat je jouw ‘key’ pin hebt gevonden. In deze tutorial laat ik je zien hoe je de perfecte pin maakt.
5. Maak meerdere pins aan voor hetzelfde artikel/product
De beste manier om je unieke bezoekers te verdrievoudigen, is toch wel door meerdere pins aan te maken voor hetzelfde artikel. Hierboven zie je een voorbeeld van twee verschillende pins die ik onlangs heb toegevoegd, die naar hetzelfde artikel leiden. Op deze manier zorg je er niet alleen voor dat je pins vaker worden weergegeven, maar kun je ook meer linkkliks naar je artikel realiseren.
Daarnaast is het aanmaken van meerdere pins voor hetzelfde artikel/product ook een goede manier om te testen welke pin goed werkt en welke niet. Ik heb gemerkt dat pins met een opvallende, korte en bondige tekst en een sprekende foto het beste scoren. In sommige gevallen werkt het ook goed om een CTA (Call To Action) toe te voegen aan je pin.
6. Pin je eigen pins naar relevante groepsborden
Om je eigen pins te laten opvallen in de massa, kan ik je aanraden om pins naar relevante groepsborden te pinnen. Je kunt je bijvoorbeeld aansluiten bijĀ Nederlandse groepsborden, waar je pins naar je nieuwste artikelen en producten kunt pinnen. Hieronder vind je een lijstje van groepsborden voor bloggers en ondernemers. Stuur de beheerder van het bord een berichtje als je lid wil worden!
Lijstje met Nederlandse groepsborden
- Pinterest groepsbord voor online ondernemers
- Het 1e Pinterest groepsbord voor nederlandse online ondernemers
- Blog tips & online ondernemen
- Blog & ondernemersinspiratie
- Social media tips
- Nederlandse business blogs
- Bloggers GroepsBord NL
- Nederlandse Bloggers
- Groepsbord Nederlandse Bloggers
- Bloggers NL
Maak jij al gebruik van Pinterest?
Bewaar dit artikel via Pinterest: