Sinds vorig jaar besteed ik regelmatig tijd aan het optimaliseren van oude blogposts. Ik heb immers al een hoop waardevolle artikelen geschreven op mijn websites, die het verdienen om nóg beter gevonden en vaker gelezen te worden. Sinds ik deze strategie toepas, heb ik mijn aantal unieke bezoekers weten te verdrievoudigen. Wil jij je oude blogposts optimaliseren, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? In dit artikel vertel ik precies hoe je dit aan kunt pakken. Lees gauw verder als je benieuwd bent!
1. Verdiep je in de statistieken van oude blogposts
Wanneer ik aan de slag ga met het optimaliseren van oude blogposts, is Google Analytics mijn beste vriend. Hier bekijk ik wat mijn best gelezen blogposts waren van de afgelopen 4-6 maanden (Behavior > Site content > All pages). Deze blogposts ga ik vervolgens bij langs, om te kijken of ik nog iets kan verbeteren. Maar, ook artikelen die nog niet zo vaak gelezen worden, kun je optimaliseren. Ik kijk zelf altijd of deze blogposts verwant zijn aan andere relevante onderwerpen, van artikelen die al wel goed scoren in de zoekmachines. Door een link naar de artikelen te plaatsen in artikelen die al wel goed gevonden worden, kun je alsnog meer verkeer naar de minder goed gevonden artikelen trekken. Daarnaast is het belangrijk om naar de zoekwoorden te kijken, waarop jouw website goed gevonden wordt (Acquisition > Search Console > Queries).
2. Gebruik de Google Zoekwoord planner
Als je aan de slag gaat met het optimaliseren van oude blogposts, heb je natuurlijk wel enige houvast nodig. Om de artikelen te kunnen optimaliseren, moet je weten welke zoekwoorden goed scoren voor jouw onderwerp. Voor het vinden van relevante zoekwoorden gebruik ik graag de Google Zoekwoordplanner. Hier kun je precies zien op welke zoekwoorden hoe vaak wordt gezocht. Ook kun je zien of een zoekterm veel concurrentie heeft. Het is overigens ook belangrijk om regelmatig longtail keywords te gebruiken (een zoekterm bestaande uit vier woorden). Een voorbeeld van zo’n long tail zoekterm is: Oude blogposts optimaliseren tips.
3. Verwijder (dode) links of pas deze aan
Niet alleen uitgaande links zijn heel belangrijk als je aan de slag gaat met website optimalisatie, vergeet ook zeker de interne linkstructuur niet! Zoals ik eerder al schreef, is het zeker aan te raden om in je blogposts interne links naar relevante artikelen te plaatsen. Daarnaast is het ook erg belangrijk om je website regelmatig op te schonen. Verwijder dode links of pas deze aan. Maak zoveel mogelijk uitgaande links no-follow, om een penalty van Google te voorkomen. Te veel follow links kan een negatief effect hebben op de domein autoriteit van je website. In dit artikel vind je meer slimme SEO tips voor bloggers. Heb je nog geen ervaring met SEO, dan kan ik je zeker aanraden om een SEO cursus te volgen.
4. Oude blogposts optimaliseren met kopteksten
Toen ik acht jaar geleden net begon met bloggen, had ik geen idee dat kopteksten zo belangrijk zouden zijn voor de SEO van mijn websites. Sterker nog: ik gebruikte niet eens kopteksten. Dit heb ik later grotendeels aangepast voor ruim 500 artikelen op mijn lifestyleblog Annajirina.nl. Gelukkig ben ik op Studio Anna Jirina wel meteen aan de slag gegaan met kopteksten ;-). Laatst las ik nog dat H4, H5 en H6-kopteksten eigenlijk niet veel effect hebben op je SEO. Eigenlijk heb je ze helemaal niet nodig. Het is beter om H2- en H3-kopteksten te gebruiken in je artikel! Hierbij is het belangrijk om je zoekwoorden te verwerken in de kopteksten, zodat je artikel beter gevonden wordt in Google.
De WordPress plugin Yoast SEO laat automatisch verbeterpunten zien tijdens het maken van een pagina, blog of product-pagina. Zeker een must om deze plugin te installeren, wil je je SEO optimaliseren! In dit artikel vind je 6 handige WordPress plugins voor ondernemers.
5. Promoot oude blogposts via Pinterest
Wie mijn blog regelmatig bezoekt, weet dat ik groot fan ben van Pinterest. Sinds ik gebruik maak van een duidelijke Pinterest strategie, is mijn aantal unieke maandelijkse bezoekers van mijn lifestyleblog Annajirina.nl verdrievoudigd! Pinterest is hét platform om meer verkeer naar je website te trekken. Dankzij Pinterest ontvangen ook mijn oudere blogposts maandelijks honderden nieuwe bezoekers. Vergeet Pinterest dus zeker niet bij het optimaliseren van je oude blogposts!
Besteed jij ook regelmatig tijd aan het optimaliseren van oude blogposts?
Bewaar dit artikel via Pinterest: