Veel webshop eigenaren laten hier kansen liggen: de bedanktpagina van hun webshop. Een goede bedanktpagina houdt de aandacht van klanten langer vast én verleidt ze tot het doen van meer aankopen. Benieuwd naar 9 ideeën voor een catchy bedanktpagina waar klanten blij van worden? Lees gauw verder.
Wat is een bedanktpagina?
Wanneer een klant een aankoop doet in je webshop komt ‘ie op een bedanktpagina terecht. Vaak is dit een standaard, kant-en-klare bedanktpagina die in het thema van je website zit. Het enige wat je ziet is een vinkje met ‘bedankt voor je bestelling’ en daaronder de bestelde producten. Niet echt inspirerend…
De oplossing? Zelf een originele, custom made bedanktpagina maken voor je webshop!
Custom bedanktpagina maken: 9 ideeën
Hoewel het voornaamste doel van een bedanktpagina is om je klant te informeren over de bestelling die ze hebben geplaatst, kun je van deze pagina echt een feestje maken. Door een bedanktpagina te maken die naadloos aansluit op jouw branding en door jouw tone of voice te gebruiken, vergroot je de merkbeleving.
En dat niet alleen, je bedanktpagina is ook een perfecte plek om klanten te verleiden om nóg een aankoop te doen. Hieronder vind je 9 ideeën voor het maken van een custom bedanktpagina voor je webshop:
1. Bedank je klant met een twist!
Je wil je klant natuurlijk bedanken voor de aankoop, maar alleen een simpel ‘bedankt’ is een beetje afgezaagd. Gelukkig zijn er ontzettend veel, niet standaard manieren om dankjewel te zeggen. Vul je bedankje bijvoorbeeld aan met een leuk, catchy zinnetje waarin je refereert naar jouw producten.
Voor een klant voor wie ik onlangs een webshop mét custom bedanktpagina heb gemaakt was dat bijvoorbeeld: Lash get that party started (ze verkoopt DIY wimperextensions).
2. Maak van je klant een influencer
Hoe tof zou het zijn als klanten die net een bestelling hebben geplaatst in je webshop, andere mensen kunnen inspireren om ook een aankoop te doen?! Een slimme manier om meer interactie te creëren is door je klant een Instagram story te laten delen van hun aankoop en jou te taggen.
De meeste klanten doen dit (helaas) niet uit zichzelf, dus er moet wel wat tegenover staan ;-). Enkele ideeën: het terugwinnen van het aankoopbedrag of het kans maken op gratis product X als ze een story delen.
3. Verras klanten met een leuk cadeautje
Wie houdt er nou niet van gratis cadeautjes?! Stuur bijvoorbeeld bij elke bestelling een leuk extraatje mee. Je kunt op de bedanktpagina alvast verklappen wat dit is, maar je kunt ook alleen vermelden dat er een klein cadeautje bij de bestelling zit, om het verrassingseffect te behouden.
Bied je naast fysieke producten ook digitale producten aan? Dan kun je ook een leuke weggever op de bedanktpagina plaatsen, die klanten meteen kunnen downloaden. Denk aan een checklist of e-book die aansluit op jouw webshop en de producten die je verkoopt.
Voor een sieraden webshop kan je hier bijvoorbeeld tips in delen hoe je sieraden langer mooi houdt of hoe je sieraden kunt matchen met je outfit en make-up.
4. Korting op een volgende bestelling
Om je klanten te bedanken voor hun aankoop kun je ze een exclusieve korting aanbieden op een volgende bestelling. Je kunt de kortingscode alvast tonen op de bedanktpagina, meesturen in een automatische order mail of later nasturen.
Bonus tip: de korting op een volgende bestellingen kun je ook tactisch inzetten. Laat klanten bijvoorbeeld een review schrijven in ruil voor de kortingscode. Dit kan natuurlijk wel pas als je klant de bestelling heeft ontvangen!
5. Plaats reviews van klanten
Door reviews te delen op de bedanktpagina maak je klanten nog nieuwsgieriger naar het door hun bestelde product. Positieve ervaringen van anderen zorgen ervoor dat ze niet meer kunnen wachten om hun bestelling te ontvangen!
Wil jij meer verkopen met je webshop?
In de GRATIS masterclass ‘De 8 Must Do’s voor meer webshop klanten’ ontdek je wat jij nu meteen kunt doen om meer te verkopen met je webshop. Vul je gegevens in en ontvang de masterclass direct in je mailbox.
6. Trek de aandacht met een GIF’je
Met een GIF’je in plaats van een gewone foto trek je pas echt volle zalen! 😉 Hoe tof is het om een korte ‘achter de schermen’ video te maken in stopmotion stijl: van het zien dat er nieuwe bestelling binnenkomt tot aan het inpakken en op te post doen. Met jezelf in beeld natuurlijk, om het nog persoonlijker te maken!
Een GIF (max. 12 seconden) kun je op je website overigens gewoon uploaden als afbeelding, dus je hoeft niet bang te zijn dat je website traag wordt.
7. Toon je blogs op de bedanktpagina
Wist je dat het gunstig is voor je SEO score als klanten zo lang mogelijk op je website blijven? Je wil dus voorkomen dat klanten na het doen van een bestelling meteen afhaken en de bedanktpagina sluiten.
Zorg naast het trekken van de aandacht dus ook voor voldoende leesvoer ;-). Door klanten door te sturen naar je blogs zorg je ervoor dat ze langer op je website blijven.
8. Verzamel nieuwsbrief inschrijvingen
Je wil natuurlijk dat klanten die op de bedanktpagina terechtkomen vaker terugkomen. Een van de beste manieren om dit te doen is door klanten zich in te laten schrijven voor je nieuwsbrief. Zo kun je ook klanten die jou niet via social media volgen, in de toekomst blijven bereiken.
Plaats dus ook zeker een nieuwsbrief inschrijfformulier op je bedankt pagina! Vermijd alleen wel de standaard tekst ‘schrijf je in voor de nieuwsbrief’ of ‘wil je op de hoogte blijven?’ Dit zegt namelijk nog niks over wat ze kunnen verwachten en prikkelt niet om hun gegevens achter te laten.
9. Maak van je klant een ambassadeur
We maken graag mensen blij van wie we houden. Hoe tof is het als je klant de mogelijkheid krijgt om een vriend(in) of familielid korting aan te bieden?! Plaats bijvoorbeeld een kortingscode op je bedankt pagina die klanten kunnen doorsturen naar 3 anderen, waarmee ze kunnen shoppen in jouw webshop. Niet vergeten in te stellen dat de code maximaal 3 keer gebruikt kan worden ;-).
Extra tip voor je bedankt pagina: Werk je met WordPress en gebruik je een SEO plugin? Dan kun je instellen dat Google de pagina niet mag indexeren, zodat ‘ie niet in de zoekresultaten wordt getoond. Zo voorkom je dat mensen per ongeluk via Google op jouw bedankt pagina uitkomen als ze niks hebben gekocht.
Bedanktpagina maken: de conclusie
De mogelijkheden voor het maken van een bedanktpagina zijn eindeloos! Een ding is zeker: na het lezen van dit artikel heb je geen excuus meer om de standaard bedanktpagina te gebruiken. Heb jij naar aanleiding van dit artikel een toffe bedanktpagina gemaakt?
Ik zou het heel leuk vinden als je ‘m met mij deelt via een Instagram DM. Wil je feedback op jouw kersverse bedanktpagina? Dan ben ik natuurlijk ook de moeilijkste niet! 😉
Hulp nodig bij het maken van je bedanktpagina?
Naast het maken van een complete WordPress webshop help ik je ook graag bij het maken van een unieke bedanktpagina voor jouw webshop. De bedanktpagina is namelijk aan ieder webshop pakket toe te voegen!
Bewaar dit artikel via Pinterest:
Stefanie van den Brandeler says
Dit lijkt me top. Maar kan dit ook bij een Shopify webshop?
Grtjs
Studio Anna Jirina says
Ik werk alleen met WordPress, dus dat zou ik niet weten. Misschien vind je het antwoord in het helpcentrum van Shopify of kun je op een andere manier contact met ze opnemen? Lijkt mij dat het wel moet kunnen 🙂
Karina says
Leuke ideeën! Ik ga nr6 toepassen in m’n website. Wanneer het klaar is laat ik je zien 🤩