Een webshop starten is ontzettend leuk, maar niet makkelijk. Zeker als je nog helemaal geen webshop-ervaring hebt, komt er heel veel op je af. Je moet ineens een hoop keuzes maken en dat pakt helaas niet altijd goed uit! Dit zijn 5 veel gemaakte webshop fouten die je moet vermijden. Lees gauw verder!
Deze 5 webshop fouten wil je niet maken
Van fouten leer je en dus is het maken van fouten als startende webshop eigenaar helemaal niet erg. Het kan je alleen wel heel veel tijd én geld kosten en dat is natuurlijk zonde. Gelukkig zijn de meeste fouten goed op te lossen. En dankzij dit artikel kun jij de meest gemaakte fouten in ieder geval voorkomen!
1. Geen duidelijke en onderscheidende branding
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: jouw branding is ontzettend belangrijk voor je webshop. Wat ik vaak zie, is dat veel startende webshop eigenaren het investeren in branding vooruit schuiven. Ergens snap ik dat wel, want in de meeste gevallen heb je al veel kosten.
Toch is het ontzettend belangrijk om direct goed aan de slag te gaan met jouw branding, zodat jouw merk staat als een huis! Je branding is als het ware de fundering van je bedrijf, waarop alles wat je doet en creëert gebaseerd is. Branding omvat niet alleen jouw huisstijl en de manier waarop je communiceert, maar ook jouw merkwaarden, doelgroep en boodschap. Zo wordt het voor klanten duidelijk waar je voor staat.
Kortom, branding is dé manier om je te onderscheiden van andere webshops.
2. Je branding niet goed doorvoeren
Dan komen we direct aan bij nog een branding-gerelateerd puntje. Als je investeert in branding, zorg er dan ook voor dat je jouw branding doorvoert op al je kanalen. Zo kom je professioneel en betrouwbaar over en wordt het voor klanten duidelijk dat jouw marketingkanalen bij jouw website horen. Je hebt je huisstijl natuurlijk niet alleen laten ontwerpen voor je website (al wordt dat vaak wel gedacht!).
Zorg ervoor dat je op al je marketingkanalen dezelfde stijl, kleuren en lettertypes gebruikt als op je website. Voor Instagram werkt het bijvoorbeeld erg goed om vaste templates te gebruiken, zodat je herkenbaar bent voor klanten. Templates zorgen voor een professionele uitstraling en een mooie eenheid op je kanalen. Bovendien besparen ze jou ook een hoop tijd op het creëren van nieuwe content!
3. Een webshop met een hoog “hobby-gehalte”
Een webshop starten kan op heel veel verschillende manieren. Tegenwoordig zijn er ontzettend veel platforms waar je snel en eenvoudig een webshop kunt maken. Ik raad je aan om hier goed onderzoek naar te doen en niet zomaar het eerste de beste platform te kiezen.
Verdiep je goed in de mogelijkheden en lees reviews op internet. Je wil natuurlijk gelijk goed beginnen met een super mooie en goed werkende webshop, zodat je professioneel overkomt. Ook wil je natuurlijk voldoende opties, zodat je in de toekomst kunt groeien met je webshop.
Als je gelijk goed wil starten, met veel mogelijkheden tot optimalisatie en uitbreiding, is WordPress de beste keus voor je webshop. Dankzij aanpasbare WordPress thema’s creëer je in een handomdraai een professionele webshop! Meer informatie over het laten maken van een WordPress webshop vind je hier.
4. Je doelgroep niet opwarmen voor de lancering
Ook dit is iets wat veel webshop eigenaren vergeten tijdens het starten van hun webshop. Het liefst wil je natuurlijk dat de bestellingen direct na de lancering binnenstromen, maar zo werkt het helaas niet.
Je zult je doelgroep eerst enthousiast moeten maken voor je concept of product, zodat ze staan te trappelen om van je te kopen! En dat gaat natuurlijk niet als ze nog nooit van je hebben gehoord!
Begin dus, nog voordat je webshop live is, met het opwarmen van je doelgroep. Laat jezelf en je merk zien op social media en neem je volgers mee achter de schermen. Zorg dat het alvast duidelijk is wat jij aan gaat bieden, waar je voor staat met je merk en waarom jouw product of dienst uniek is!
Op deze manier is je doelgroep helemaal ready to buy als je webshop live gaat!
Benieuwd naar het geheim van meer webshop klanten?
Ik deel mijn beste tips om meer klanten te krijgen in de masterclass ‘8 Must Do’s voor meer webshop klanten.’ Ontvang de masterclass nu GRATIS in je mailbox door hier je gegevens in te vullen:
5. Slechte vindbaarheid in Google
Veel webshop eigenaren storten zich volop op social media om klanten naar hun webshop te trekken. Daar is niks mis mee, alleen het nadeel van social media is dat het om korte termijn content draait. Je content wordt na 48u bijna door niemand meer gezien (reels uitgezonderd) en story’s verlopen al na 24u.
Dit betekent dat je dus enorm veel moet posten om zichtbaar te zijn, wat je veel tijd kost en niet altijd wat oplevert. Zeker in de beginfase is dit lastig. Daarom is het zo belangrijk om direct aan de vindbaarheid van je webshop in Google te werken! Van het werk wat je nu doet zie je namelijk nog jarenlang resultaat.
Door je webshop te optimaliseren voor SEO weten klanten jou 24/7 te vinden via Google. Zo hoef je dus niet meer constant online te zijn om je producten te verkopen. Sterker nog: je verkoopt je producten ook als je zelf niet aan het werk bent! Je website werkt vóór jou. Maar dan moet je wel weten hoe SEO optimalisatie precies werkt. Ik heb een SEO cursus gemaakt speciaal voor webshop eigenaren, waarin je vanaf de basis alles leert over SEO optimalisatie.
Webshop fouten: de conclusie
Hopelijk heb ik je met dit artikel kunnen inspireren en motiveren. Ook ik heb een heleboel fouten gemaakt bij het starten van mijn webshop. Fouten maken is niet erg, als je er maar wat van leert! En het is nooit te laat om je webshop te verbeteren en te professionaliseren als je meer klanten wil. You can do it!
Bewaar dit artikel via Pinterest: