Regelmatig ontvang ik deze vraag in mijn DM: Anna, hoe kan ik meer klanten aantrekken? Helaas is er geen kant en klaar recept die je kunt volgen om meer klanten aan te trekken. Wat werkt voor de een, hoeft niet te werken voor jou. Maar natuurlijk zijn er ook de standaard zaken die je écht op orde moet hebben, wil je meer klanten aantrekken. Benieuwd welke 5 dingen dit zijn? Lees gauw verder!
1. Verbeter de vindbaarheid van je website
Alleen een mooie en goed werkende website is niet genoeg! Ik zie het nog te vaak: webshop eigenaren die denken dat ze na het live gaan van hun website achterover kunnen leunen. Was het maar zo’n feest 😉 Het kost maanden en soms zelfs jaren om een mooie plek te behalen in de zoekresultaten van Google.
Je kunt dus maar beter meteen beginnen met het optimaliseren van de SEO van je website. Het liefst nog voordat je website live gaat! Mijn website bestaat nu 4,5 jaar en inmiddels heb ik een mooie DA (Domein Autoriteit) score van 17 behaald. Hoe hoger je domein autoriteit (score van 1 tot 100), hoe hoger je positie in de zoekmachine.
Mijn blogpost over illustraties digitaliseren heeft zelfs een #1 positie in Google, als je zoekt op ‘illustraties digitaliseren.’ Hierdoor verkoop ik mijn cursus Illustraties digitaliseren in Photoshop regelmatig en krijg ik nieuwe freelance opdrachten voor het digitaliseren van illustraties, zonder dat ik hier nu nog iets voor hoef te doen.
Het loont dus zeker om te investeren in SEO, alleen moet je veel geduld hebben. Ik kan je ook zeker aanraden om aan de slag te gaan met zakelijk bloggen en het inzetten van Pinterest voor je bedrijf, zodat je de vindbaarheid van je website vergroot.
2. Investeer in branding
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: Jouw branding is de fundering van je bedrijf. Een onderscheidende branding die perfect aansluit op jouw bedrijf en waar je voor staat zorgt voor vertrouwen en herkenbaarheid. Maar, branding gaat niet alleen over het visuele plaatje. Jouw verhaal/missie is namelijk hetgeen waarmee je connectie creëert met je doelgroep en waarmee je je onderscheidt van concurrenten, zodat klanten voor jou kiezen.
Dit is een belangrijk onderdeel van je branding, die veel ondernemers helaas overslaan. Maar het is nooit te laat om jouw branding te versterken! In mijn branding sessies help ik je graag bij het neerzetten van een stevige fundering voor je merk.
Het is belangrijk om jouw branding ook door te voeren op alle kanalen waarop je actief bent, zodat je herkenbaar bent en professioneel overkomt. Jouw social media kanalen zijn net zo goed onderdeel van jouw merk, dus zorg ervoor dat dit te zien is! Wat je eigenlijk wil bereiken is dat een klant in één oogopslag ziet dat een social media post, banner of advertentie afkomstig is van jou.
Benieuwd naar meer tips voor meer klanten? ↓
In de masterclass ‘De 8 Must Do’s voor meer webshop klanten’ ontdek jij de 8 onmisbare stappen om van je webshop een klantenmagneet te maken. Vul je gegevens in en ontvang de masterclass meteen helemaal GRATIS in je mailbox:
3. Deel content die je doelgroep wil zien
Het klinkt zo simpel: deel content die je doelgroep wil zien. Maar weet je eigenlijk wel wat je doelgroep wil zien? Wat zijn hun verlangens, waar lopen ze tegenaan en wat zouden ze willen weten en leren? Alleen als je dit weet, kun je content maken waar je doelgroep warm voor loopt en waarmee je uiteindelijk dus je aanbod verkoopt.
Daarom is het ook zo ontzettend belangrijk dat je helder hebt wie je doelgroep is én om doelgroeponderzoek te doen. Je kunt dit heel laagdrempelig doen via polls en quizzes in Instagram stories of nodig iemand die perfect in je ideale klant-profiel past uit voor een diepte interview. Deze manier kun je ook toepassen voor het ontwikkelen of aanscherpen van je aanbod.
4. Maak een gratis (instap)product
Er zijn verschillende redenen waarom klanten jouw aanbod/product(en) nog niet kopen. Een van de redenen kan bijvoorbeeld zijn dat ze jou nog niet genoeg vertrouwen en daarom nog geen (grote) investering durven te doen. Om klanten op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met jouw aanbod, kun je een gratis product aanbieden. Dit kan bijvoorbeeld een checklist of e-book zijn met tips en informatie die interessant is voor jouw doelgroep.
Zo lanceer ik binnenkort de gratis e-guide ‘Photoshop inzetten voor je webshop’, voor webshop eigenaren die meer willen weten over Photoshop. Zorg er altijd voor dat jouw gratis product of instapproduct aansluit op je doelgroep en op je aanbod. Als mijn doelgroep enthousiast is over mijn gratis e-guide, is de kans groter dat ze ook mijn Photoshop cursus voor webshop eigenaren aanschaffen.
Als je een gratis product of instapproduct wil lanceren, verdiep je dan ook eens in e-mailmarketing. Een e-mail funnel is namelijk een goede manier om je aanbod te verkopen, te beginnen met je gratis product en een aantal follow-ups. Wil je meer klanten aantrekken, dan is een gratis product een geweldig lokkertje voor je betaalde aanbod.
5. Leg de focus op het resultaat van je product(en)
De markt is overvol, bijna ieder product is er al. Maar, jij kunt het verschil maken door je verhaal te kopen en niet je product. Dit werkt namelijk allang niet meer. Mensen kopen een belofte, een boodschap. Leg daarom in je marketing de focus op het resultaat van je product(en), wil je meer klanten aantrekken.
Wat levert het op? Welk gevoel krijgt je klant tijdens/na het gebruik van product X? Wat zijn de voordelen van product X? Stel, je verkoopt producten om te detoxen, die helpen bij afvallen. Je klant koopt deze producten niet alleen om af te vallen, maar vooral om beter in zijn/haar vel te zitten en energieker te zijn.
Met welke tip om meer klanten aan te trekken ga jij aan de slag?
Bewaar dit artikel via Pinterest: