E-mail? Is dat niet een beetje ouderwets? Ja, precies mijn gedachte toen ik steeds meer lovende artikelen las over e-mail marketing ;-). Sinds de lancering van Studio Anna Jirina 2.0 ben ik bezig met e-mail marketing en daar ben ik nu volop mee aan het experimenteren. In dit artikel deel ik 5 bruikbare tips om een e-mail lijst te beginnen, zodat jij vandaag nog kunt beginnen met deze ‘ouderwetse’ marketing tool!
Waarom is e-mail marketing zo belangrijk? E-mail marketing is de perfecte tool om een band te creëren met jouw lezers. Ze zullen eerder geneigd zijn om een connectie met je te voelen én ze gaan sneller over tot een aankoop. E-mail marketing is een van de beste manieren om je bezoekers te veranderen in klanten. Ook worden er anno 2019 minder e-mails verstuurd, wat juist in jouw voordeel werkt: er is veel minder concurrentie. Hierdoor kun je jouw e-mail juist laten opvallen!
1. Bepaal je doelgroep
Houd bij het versturen van nieuwsbrieven rekening met je doelgroep. Wie is je klant? Naar welke informatie is hij of zij op zoek? Maak bij voorkeur ook meerdere e-mail lijsten aan, zodat je jouw potentiële klanten beter kunt helpen. Klanten die geïnteresseerd zijn in Photoshop, zijn bijvoorbeeld niet automatisch geïnteresseerd in mijn Photoshop cursussen. Mijn cursussen zijn voornamelijk gericht op webshop eigenaren, dus hier heb ik weer een aparte lijst voor. Bedenk vooraf goed voor WIE jouw nieuwsbrief interessant moet zijn. Noteer dit ergens, zodat je hier altijd op terug kunt vallen als je even vastloopt.
2. Bedenk wat je je lezers wilt sturen
Dit punt hangt samen met de vorige, je wilt natuurlijk dat jouw nieuwsbrieflezers iets hebben aan jouw content. Wil je je lezers inspireren, activeren of informeren? Dit kan ook een combinatie zijn. Zo houd je je nieuwsbrief gevarieerd en interessant. Je kunt bijvoorbeeld ook met vaste rubrieken werken of de interactie opzoeken met je lezers. Misschien is er wel een lezer met een interessant verhaal of leuke tip! Het kan heel waardevol zijn om duidelijk op een rijtje te hebben wat je jouw lezers wil bieden. Ik kan je nu wel honderd voorbeelden geven, maar het hangt toch echt af van jouw doelgroep en wat jij je lezers wil meegeven.
Oké, goed dan, hier komen enkele voorbeelden:
– Aantrekkelijke kortingscodes
– Bruikbare tips toegespitst op jouw doelgroep
– Een kijkje achter de schermen bij jouw bedrijf
– Een persoonlijk verhaal
– Updates over nieuwe artikelen of producten
– Een sneak peek van wat er komen gaat
Extra tip: Houd je e-mail lijst ‘exclusief’ en zorg dat het inschrijven voor jouw nieuwsbrief een meerwaarde is voor de lezer. Zo deel ik altijd exclusieve kortingen met mijn lezers, die niet-nieuwsbrieflezers niet krijgen. Schrijf je hiernaast of helemaal onderaan deze pagina in voor de Studio Anna Jirina nieuwsbrief als wilt profiteren van leuke kortingen! 🙂
3. Een e-mail service provider kiezen
Voordat je kunt beginnen met e-mail marketing, moet je je aanmelden bij een e-mail service provider. Ik ben zelf eigenlijk alleen bekend met MailChimp, maar er zijn nog veel meer providers, zoals: Mailblue, Mailerlite en ConvertKit. Sommige website hosting providers bieden ook hun eigen e-mail marketing tool aan. Ik ben begonnen met MailChimp omdat ik hier al ervaring mee had en omdat het gratis is, zodat ik rustig kan experimenteren met e-mail marketing. Over ConvertKit heb ik hele goede verhalen gehoord, echter is dit wel een betaalde service. In de toekomst wil ik hier misschien naar overstappen, omdat je met ConvertKit heel veel opties hebt. Met MailChimp loop ik al tegen een aantal blokkades aan, maar wil je gewoon een ‘simpele’ e-mail lijst starten, dan is MailChimp echt helemaal prima.
4. Je e-mail lijst laten groeien
Goed, wanneer je een e-mail service provider hebt gekozen, is het tijd om abonnees te werven. Zorg ervoor dat je een aantal inschrijfformulieren op je website hebt, waar je bezoekers zich kunnen aanmelden voor je e-mail lijst. Het inschrijven voor je e-mail lijst kun je bijvoorbeeld aantrekkelijk maken door te adverteren met kortingen. Je kunt ook een pop-up inschrijfformulier aanmaken die in beeld komt wanneer mensen je website bezoeken, waar ze zich kunnen aanmelden. Toch zul je altijd mensen hebben die hier overheen lezen of die dit meteen wegklikken.
Wat wel een ontzettend goede manier is om abonnees te werven, is het aanbieden van gratis producten, de zogenoemde ‘freebies.’ Nu denk je misschien: Hallo, ik ben Sinterklaas niet?! Maar het hoeft helemaal niet zo spectaculair te zijn. Op internet vind je een heleboel voorbeelden van toffe freebies, die ga ik hier niet delen, want dit artikel wordt alweer veel te lang ;-). Zorg er in ieder geval voor dat het gratis product die jij wil aanbieden bij jouw bedrijf en bij jouw doelgroep past.
Extra tip: Maak een welkomst mail en zorg ervoor dat je e-mail service provider deze mail automatisch verstuurt. Hier kun je bijvoorbeeld je gratis product(en) aanbieden, zonder dat je er zelf nog omkijken naar hebt. Een welkomst mail is ook de perfecte manier om je nieuwe abonnees kennis te laten maken met jou en je bedrijf, door alvast wat over jezelf te vertellen.
5. Je eerste nieuwsbrief versturen
Heb je een welkomst mail gemaakt, dan kun je deze ervaring mooi meenemen naar het echte werk: Het versturen van je allereerste nieuwsbrief! Dit kun je bijvoorbeeld wekelijks doen, of twee keer per maand. Zorg ervoor dat jouw abonnees je niet vergeten, maar overdrijf niet. Spammen is nooit leuk en dat gaat je lezers kosten. Neem ruim de tijd voor je allereerste nieuwsbrief en vergeet ook niet om een test mail naar jezelf te sturen! Ben je tevreden over de layout van je nieuwsbrief? Dan kun je ‘m de volgende keer gewoon kopiëren en opnieuw invullen. Zo kun je een heleboel tijd besparen!
Heb jij een e-mail lijst?
Geef een antwoord