Als ondernemer is Instagram, naast je website, een van je belangrijkste visitekaartjes. Tenminste, als jouw doelgroep zich op Instagram bevindt ;-). Mocht dat het geval zijn, dan wil je natuurlijk een geweldige eerste indruk maken op potentiële klanten. Je wil dat jij de #1 keus wordt binnen jouw branche, zodat je moeiteloos jouw aanbod kunt verkopen via Instagram. In dit artikel geef ik je 5 concrete tips!
1. Zorg voor een goede en duidelijke bio
De kracht van een goede en duidelijke biografie wordt vaak onderschat. Sinds ik duidelijk in mijn bio heb vermeld dat ik webshop ondernemers help met het creëren van unieke en professionele content in Photoshop, leverde me dat honderden nieuwe volgers op. Zelfs als ik niet aan het werk ben krijg ik nieuwe volgers! En dit allemaal dankzij een duidelijke bio.
De bio is op Instagram het allereerste wat potentiële klanten zien. Ja, zelfs nog voor je Instagram feed! Zorg er dus voor dat je bio tiptop in orde is. Vertel kort en bondig wie je helpt, hoe je dit doet en eventueel ook waarom. Sluit je bio af met een relevante link naar bijv. je website, (nog te lanceren) aanbod, podcast, nieuwe blogpost o.i.d.
2. Zorg voor een professionele Instagram feed
Na het bekijken van je bio zal je potentiële klant verder scrollen naar je Instagram feed. Je feed hoeft echt niet perfect te zijn, maar het is nou eenmaal zo dat lichte, frisse kleuren en scherpe foto’s fijn zijn om naar te kijken. Of je met een rommelige feed wegkomt, ligt natuurlijk ook aan de branche waar jij in zit met je onderneming.
Je Instagram feed is een van de belangrijkste visitekaartjes als ondernemer. Een klant zal in enkele seconden bepalen of jouw feed hem of haar aanspreekt en of deze op ‘Volgen’ drukt. Zorg er ook in je feed voor dat het duidelijk is wat jij te bieden hebt en dat het er gelikt uitziet.
Tip: Werk zoveel mogelijk met vaste templates
Vind je het lastig om vast te houden aan je huisstijl of heb je geen duidelijke huisstijl? Struggle je regelmatig met de vormgeving van je content en kost het je teveel tijd? Of erger: ben je het plezier in het creëren compleet kwijt omdat je niet tevreden bent over je creaties?
In dat geval is het aan te raden om met vaste templates te werken voor je content. Zo hoef je namelijk nooit meer te twijfelen over de vormgeving en of iets wel in je feed past… Al die uren die je hierdoor bespaart kun je absoluut beter besteden!
Bespaar tijd met mijn Instagram Templates
Maar, het ontwerpen van templates kost veel tijd, zeker als je geen design ervaring hebt. Gelukkig kun je nu gebruik maken van mijn Instagram Templates, die je in Photoshop of Photoshop Elements volledig kunt aanpassen naar jouw eigen huisstijl. Het enige wat jij nog hoeft te doen is de tekst, foto’s en kleuren aanpassen en je content is ready to go! Je kunt kiezen uit 3 verschillende template kits, elke kit bevat:
- 12 verschillende templates voor je Instagram feed (de templates zijn natuurlijk ook te gebruiken voor andere social media kanalen en marketingdoeleinden)
- 9 verschillende story templates
- Branding kit met de kleurcodes en lettertypes die worden gebruikt in de templates
- Uitgebreide tutorial in video en tekst, zodat jij de templates kunt customizen met jouw eigen teksten, foto’s en kleuren
- Cheat sheet met de belangrijkste sneltoetsen in Photoshop
- Tijdelijk de GRATIS BONUS: 10x Customizable Instagram Highlight Icoontjes
3. Ga aan de slag met Instagram reels
Naast een professionele feed kun je ook nog inzetten op Instagram reels (korte video’s van max 1 min) om je aanbod te verkopen via Instagram. Video content zoals reels worden gepusht door Instagram, waardoor je meer mensen kunt bereiken. Het maken van reels hoeft ook helemaal niet zoveel tijd te kosten! Ik vind zelf het maken van reels heel tof, maar er zijn ook ondernemers die er helemaal niks mee doen.
Als reels maken echt niet je ding is, dan kun je het lekker bij feed posts en stories houden. Je kunt het natuurlijk wel altijd proberen! Heb je geen idee waar je moet beginnen bij het maken van reels? Op mijn website vind je een uitgebreide tutorial voor het maken van Instagram reels met de gratis app InShot. De app is zo eenvoudig, dat je ook reels kunt maken als je niet technisch bent!
4. Verkoop je aanbod ook via stories
Instagram story’s zijn een geweldige en laagdrempelige manier om je aanbod te verkopen. In tegenstelling tot feed posts hoeven Instagram story’s helemaal niet zo gelikt en perfect te zijn. Via stories kun je lekker jezelf zijn en ook meer laten zien van je persoonlijkheid. Het is erg belangrijk dat je volgers een connectie met je voelen, anders zullen ze nooit wat bij je kopen.
Laat dus regelmatig, hoe spannend je het ook vindt, je gezicht zien op stories. Om te oefenen kun je eerst eens wat video’s opnemen zonder ze te plaatsen. Je kunt natuurlijk ook beginnen met enkel foto content en foto’s van jezelf. Wees niet te kritisch en focus je vooral op het overdragen van jouw passie op je volgers, dan worden ze vanzelf klant!
5. Herhaal je aanbod regelmatig
Veel ondernemers zijn bang om opdringerig over te komen wanneer het gaat om verkopen via Instagram. Maar, wist je dat mensen gemiddeld 7x moeten horen over een product, voor ze overgaan tot aankoop? En dan heb je op Instagram ook nog veel kans dat mensen niet altijd al je content voorbij zien komen.
Grote kans dus dat ze geen idee hebben wat je allemaal te bieden hebt, dus herhaal je aanbod regelmatig. Vind je dit lastig? Zorg er dan voor dat je jouw aanbod steeds vanuit een andere invalshoek pitcht. Zo komt het ook voor jezelf natuurlijker over! Wees dus creatief en experimenteer.
Welke tips om je aanbod te verkopen via Instagram ga jij vandaag nog toepassen?
Bewaar dit artikel via Pinterest: