Als je Studio Anna Jirina volgt via Instagram, dan heb je het misschien al meegekregen: Vorige week heb ik mijn portfolio bijgewerkt met nieuwe (én oude) projecten! Hoewel ik liever tijd besteed aan ontwerpen, is het natuurlijk ook belangrijk om mijn portfolio up to date te houden. Het leek me een goed idee om mijn beste tips te delen om je online portfolio te onderscheiden. Lees gauw verder als je benieuwd bent!
1. Voer de huisstijl van je bedrijf door in je online portfolio
De beste manier om je online portfolio te onderscheiden van de massa, is door het creëren van een herkenbare huisstijl. Zorg ervoor dat je website, portfolio en sociale media kanalen dezelfde huisstijl hebben. Zodat iemand die jouw werk bijvoorbeeld tegenkomt op Pinterest, Facebook of Instagram, al weet dat jij de maker bent, nog voordat ze je naam hebben gezien. Ik maak bijvoorbeeld regelmatig vrolijke flatlays voor de Instagram van Studio Anna Jirina, dit soort foto’s maak ik ook voor mijn portfolio. Daarnaast bewerk ik alle foto’s, voor zowel sociale media als mijn portfolio, op dezelfde manier. Vind je het lastig om een passende huisstijl te vinden? Ik help je graag! Neem even contact met me op als je benieuwd bent naar de mogelijkheden.
2. Weet wie je ideale klant is
In het begin heb ik hier veel mee gestruggled. Wanneer je net begint, wil je natuurlijk graag zoveel mogelijk verschillende klanten aantrekken. Tenminste, zo dacht ik erover. Opdrachten komen immers niet aanwaaien, dus elke verdienste is mooi meegenomen ;-). Inmiddels ontwerp ik vooral in opdracht van bloggers, startende ondernemers, creatieve online ondernemers en particulieren. Mijn stijl is vrolijk en speels en ik houd van verrassende en gekke details. Tuurlijk kan ik als ontwerper ook ontwerpen in andere stijlen aanleveren, maar dit zie je niet terug in mijn portfolio. Simpelweg omdat de klanten die ik tot nu toe heb geholpen, juist voor mij kiezen omdat mijn stijl hen aanspreekt.
Ik kan me goed voorstellen dat dit lastig is in het begin, maar je zult zien dat het na verloop van tijd makkelijker wordt. Het is enorm belangrijk om plezier te hebben in wat je doet, en opdrachten aannemen die niet bij jou en je bedrijf passen, draagt daar niet aan bij!
3. Deel je werk ook via Pinterest
Zijn jullie al flauw van mijn lovende artikelen over Pinterest? 😉 Toch ga ik ‘m er weer een keer ingooien: Pinterest is het perfecte platform om jouw bedrijf in de spotlights te zetten! Niet alleen is Pinterest geschikt om meer bezoekers naar je website te trekken en je producten te promoten, maar ook om je online portfolio te delen. Zo heb ik een speciaal Studio Anna Jirina Portfolio-bord aangemaakt op Pinterest, waar ik mijn nieuwste creaties deel. Hoe ik dit doe? Ik upload de foto’s die ik gebruik voor mijn portfolio ook als pins, ik vul de titel en beschrijving in en ik laat de pin doorlinken naar het desbetreffende project in mijn portfolio. Heb je nog geen ervaring met Pinterest? In dit artikel vind je 5 bruikbare tips voor je zakelijke Pinterest-account.
4. Ondersteun je beeld met tekst
In de meeste gevallen zal je online portfolio voornamelijk bestaan uit beeld, zeker als je, net als ik, in een creatief vakgebied zit. Toch kan het ook zeker geen kwaad om je beeld te ondersteunen met tekst. Al is het maar omdat Google heel blij wordt van SEO-geoptimaliseerde pagina’s ;-). Je moet er vanuit gaan dat niet iedereen je concept meteen snapt, niet iedereen is creatief of visueel ingesteld (moeilijk voor te stellen, I know ;-)). Vertel bijvoorbeeld bij een logo ontwerp iets meer over de (wensen van de) opdrachtgever, de kernwaarden van (het bedrijf van) de opdrachtgever en het ontwerpproces.
5. Wees duidelijk in je communicatie
Tot slot is het heel belangrijk om duidelijk te communiceren. Hoe kunnen potentiële klanten jou bereiken? Wat kunnen ze van je verwachten? Voor wat voor soort ontwerpen kunnen klanten bij jou terecht? Dit betekent niet meteen dat je je tarieven online moet slingeren, doe vooral waar jij je fijn bij voelt. Maar zorg er wel voor dat je duidelijk bent. Al is het maar omdat je op deze manier (hopelijk) de ideale klant aantrekt ;-).
Heb jij een online portfolio? Wat is jouw beste tip?
Bewaar dit artikel via Pinterest: