Het belang van een huisstijl wordt door veel webshop eigenaren onderschat, misschien ook wel door jou. Alleen al het starten van een webshop is een heel project, maar daarmee ben je er nog niet. Wil je echt succesvol worden met je webshop, dan zul je ook zeker moeten investeren in branding en marketing. In dit artikel lees je waarom jouw webshop een huisstijl nodig heeft en wat het je oplevert.
Wat is een huisstijl?
Allereerst is het goed om even wat duidelijkheid te geven over de term huisstijl, omdat er vaak verwarring over ontstaat. Je huisstijl is namelijk NIET hetzelfde als jouw branding, het is eigenlijk maar een klein onderdeel ervan (de uitwerking). Jouw branding is de basis van je bedrijf, waarop alles wat je doet gebaseerd is. Het hebben van een duidelijke missie, doelgroep en kernwaarden zijn essentieel voor het ontwikkelen van jouw branding. Kortom, branding gaat over waar jouw merk voor staat. Jouw huisstijl is de visuele vertaling hiervan.
1. Je komt professioneel en betrouwbaar over
Een huisstijl zorgt ervoor dat je professioneel en betrouwbaar overkomt. Je laat zien dat je jouw webshop serieus neemt door te investeren in een huisstijl die perfect aansluit op jouw merkwaarden, waardoor klanten dit ook doen. Hierdoor zijn ze sneller geneigd om een aankoop te doen!
2. Je bent herkenbaar voor potentiële klanten
Het zorgt ervoor dat potentiële klanten je gaan herkennen. Dit is dan ook de reden dat je branding doorvoeren op social media zo ontzettend belangrijk is. Jouw social media kanalen zijn net zo goed onderdeel van jouw webshop, dus zorg ervoor dat dit zichtbaar is. Wat je wil bereiken is dat een klant meteen ziet dat de content afkomstig is van jou, nog zonder je merknaam te zien. Vind je het lastig om je branding door te voeren, dan biedt het gebruik van vaste social media templates een uitkomst.
3. Je onderscheidt jouw webshop van concurrenten
Elk product is er tegenwoordig al en het wordt steeds lastiger om jezelf te onderscheiden. Daarom is het zo belangrijk om er echt uit te springen met je merk. Die 13-in-een-dozijn beige huisstijlen hebben we nu wel gezien. Durf op te vallen met een unieke huisstijl die perfect aansluit op jouw merk, waardoor potentiële klanten je onthouden en bij jou kopen in plaats van bij een concurrent.
4. Je doelgroep ziet meteen waar jij voor staat met je merk
Zoals ik in de introductie al vertelde kun je jouw huisstijl zien als de visuele vertaling van jouw branding. Het is het middel om jouw merkwaarden te communiceren naar je klant toe. Je raakt de juiste snaar met je huisstijl als klanten in één oogopslag zien waar jij voor staat met je merk en dit ook voelen.
5. Een huisstijl geeft je houvast
Het zorgt voor houvast bij het (laten) ontwerpen van je marketinguitingen, zoals social media posts, posters en advertentie banners. Hierdoor wijk je nooit meer af van je huisstijl en past alles wat je deelt bij jouw merk. Dit is dan ook de reden dat je altijd een brandbook krijgt met jouw merkwaarden en huisstijl elementen als wij gaan samenwerken. Zo kun je zelf aan de slag met het creëren van content voor je marketing of dit uitbesteden.
Bewaar dit artikel via Pinterest: