SEO optimalisatie zorgt ervoor dat je webshop beter vindbaar is. Hoe hoger jouw webshop rankt in zoekmachines zoals Google, hoe meer bezoekers je ontvangt en dus ook hoe meer je verkoopt. Maar waar begin je met het SEO optimaliseren van je webshop? In dit artikel vind je een handig stappenplan!
SEO optimalisatie van je webshop
Is jouw webshop nog niet SEO-geoptimaliseerd, dan loop je klanten mis! SEO optimalisatie is een duurzame vorm van marketing: als je dit goed aanpakt kan het je doorlopend nieuwe klanten opleveren. Als je nu investeert in SEO optimalisatie van je webshop, pluk je daar over een paar jaar nog steeds de vruchten van. Daarom is het belangrijk om zo snel mogelijk aan de slag te gaan met SEO.
1. Zorg voor een sitetitel en ondertitel
Allereerst is het ontzettend belangrijk dat je website een sitetitel en ondertitel heeft. Dit is namelijk het eerste wat potentiële klanten zien, als ze naar jouw webshop zoeken via Google. Als je website geen duidelijke site- en ondertitel heeft, kan dit onbetrouwbaar overkomen. In mijn geval is mijn sitetitel ‘Studio Anna Jirina’ en de ondertitel ‘Webshop branding en strategie.’ Gebruik je WordPress, dan kun je de site- en ondertitel aanpassen via Instellingen > Algemeen.
2. Vul de metabeschrijving van je website in
Naast je site- en ondertitel is het ook belangrijk dat je website een metabeschrijving heeft. Dit is het stukje tekst wat potentiële klanten zien onder de titel van je website. Ook dit is het eerste wat mensen zien in Google, dus zorg ervoor dat dit stukje tekst uitnodigt om verder te kijken. Maak meteen duidelijk wat mensen op je website kunnen vinden.
De metabeschrijving kun je heel eenvoudig aanpassen als je de Yoast SEO plugin voor WordPress hebt geïnstalleerd. Ga naar Yoast SEO > Zoekweergave en vul de metabeschrijving van je website in.
Let op: het kan even duren voordat wijzigingen zichtbaar zijn, Google moet de pagina’s weer opnieuw indexeren. Zo heb ik ongeveer een maand geleden mijn metabeschrijving gewijzigd en zie je in Google nog steeds de oude beschrijving. Voor wie niet wil wachten zijn er een aantal handige trucjes die je kunt toepassen om je website sneller te laten indexeren.
WordPress plugin voor SEO optimalisatie
Er bestaan verschillende tools en plugins die het optimaliseren van je SEO makkelijker maken. Zo gebruik ik al jaren WordPress voor mijn websites en gebruik ik de gratis WordPress plugin ‘Yoast SEO’ voor mijn SEO. Deze plugin geeft automatisch verbeterpunten aan voor de SEO van je pagina’s, blogs en producten. Ook vertelt de plugin het je als je SEO-titel en meta-omschrijving te lang is.
Wil jij alles leren over SEO optimalisatie?
Wil jij weten hoe je jouw webshop volledig kunt optimaliseren voor SEO, zodat je webshop beter vindbaar is en klanten jou 24/7 weten te vinden? In de cursus ‘Meer webshop klanten met SEO’ leer je vanaf de basis alles over het SEO optimaliseren van je webshop, zodat je meer verkoopt!
Meld je nu aan voor de wachtlijst en ontvang een te gekke early bird korting én de gratis bonus ‘De Google Zoekwoordplanner gebruiken.’ Je ontvangt een mailtje zodra de cursus weer beschikbaar is!
Meld je aan voor de wachtlijst van de SEO cursus voor webshops:
SEO optimalisatie van producten
Naast het SEO optimaliseren van je website zelf, is ook SEO optimalisatie van je producten belangrijk. Zo zorg je ervoor dat niet alleen je website, maar ook afzonderlijke producten uitstekend vindbaar zijn.
3. Je productcategorieën SEO optimaliseren
Iets waar je misschien niet meteen aan denkt is het SEO optimaliseren van productcategorieën. Door ook jouw productcategorieën een meta-titel en omschrijving te geven, zorg je ervoor dat ook je categorieën hoger ranken in de zoekmachines. In WordPress kun je de SEO van je productcategorieën aanpassen via Producten > Categorieën. Vervolgens klik je bij de desbetreffende categorie op ‘Bewerken’ en kun je de categorie een titel en beschrijving geven.
4. Zorg voor een uitgebreide productomschrijving
Om je producten goed vindbaar te maken, is het ook belangrijk dat elk product een productomschrijving heeft. Idealiter bevat de productomschrijving minstens 300 woorden. Je zou de tekst kunnen verlengen door de voordelen van het product te benoemen en eventueel een stuk tekst over je producten en/of webshop zelf. Zorg er ook voor dat je het focus keyword voor je product invult en laat deze ook terugkomen in je tekst.
5. Vul de metabeschrijving van je producten in
Ook bij producten is het belangrijk dat je de metabeschrijving invult. Stel, iemand komt via Google bij het product terecht, dan is dit het eerste stukje tekst wat ze zien. Vertel kort en bondig over het product en zorg dat je je bezoeker nieuwsgierig maakt om het product te bekijken.
SEO optimalisatie van blogs
Schrijf je ook blogs voor je webshop, dan is het ook belangrijk dat je jouw blogposts SEO-optimaliseert. In dit artikel vind je 5 SEO tips voor blogs. Heeft jouw webshop nog geen blog, maar ben je benieuwd of dit voor jouw branche interessant is? In dit artikel lees je wat bloggen voor je webshop jou kan opleveren.
Hulp nodig met SEO optimalisatie van je webshop?
Zie jij na het lezen van deze blogpost als een berg op tegen SEO optimalisatie? Bijvoorbeeld omdat je er geen tijd voor hebt, niet technisch genoeg bent of omdat je veel producten hebt? Ik neem de SEO optimalisatie van je webshop graag voor je uit handen! Neem contact op voor meer informatie:
Ben jij al bezig met SEO optimalisatie van je webshop?
Bewaar dit artikel via Pinterest: