Onlangs deelde ik op mijn blog een artikel over waar je op moet letten bij het creëren van content voor je webshop. Lees deze zeker ook even als je dat nog niet hebt gedaan! Vandaag is het tijd voor een soort vervolg op dit artikel. Het is december en dit is natuurlijk de maand om op te vallen met je webshop en met je content. Maar, iedere webshop eigenaar wil zich deze maand onderscheiden van de massa… Wil jij weten hoe je kunt opvallen met je webshop voor de feestdagen? In dit artikel deel ik 5 tips.
1. Speel tijdens de feestdagen extra in op de behoeften van je klant
December is de maand van warmte, liefde en gezelligheid. Ook vliegen de kortingsacties je om de oren, te beginnen met de Black-Friday gekte eind november. Iedereen wil een graantje meepikken, wat logisch is. December is dé maand waarin het voor veel ondernemers moet gebeuren.
Zeker met het oog op de feestdagen worden er in veel branches dikke omzetten gedraaid. Maar, je hoeft echt niet altijd met korting te strooien om gezien te worden. Je kunt nog zoveel korting geven, maar je kunt maar beter zorgen dat jouw dienst/product precies biedt waar jouw klant behoefte aan heeft.
Wil je echt opvallen met je webshop? Ga het gesprek aan met je klanten en vraag hen om feedback. Geef in plaats van korting iets extra’s, wat echt een meerwaarde heeft. Bied bijvoorbeeld een service/dienst aan huis aan of organiseer een hartverwarmende actie tijdens de lockdown. Zeker in deze tijd van tweedeling en uitsluiting kun je echt iets betekenen voor je klant! Natuurlijk afhankelijk van je branche en het product/dienst die je aanbiedt. Wees creatief!
2. Organiseer een winactie of een kortingsactie
Don’t worry, met korting strooien mag natuurlijk wel, en december is hier de perfecte maand voor. December is immers ook de maand van naastenliefde. Als je liever geen kortingen geeft kun je ook een winactie organiseren. Als je dit een beetje slim aanpakt levert een winactie je ook nog een heleboel gratis exposure op, zeker als je er iets ludieks aan verbindt.
Alleen zo kun je opvallen met je webshop. Dus niet alleen: like & win, dit soort winacties leveren helaas niks op, behalve tijdelijke volgers die je alleen gaan volgen om een gratis product. Je kunt ervoor zorgen dat mensen massaal foto’s delen en de actie verspreiden, door iets origineels te verzinnen.
Hier kun je ook weer iets hartverwarmends of feestelijks aan verbinden, wat helemaal past bij het december-thema. Bijvoorbeeld dat je klanten alleen een product/dienst kunnen winnen voor een ander die het moeilijk heeft of dat ze iets voor een ander moeten doen om zelf te winnen. Of dat ze leuke, feestelijke foto’s of video’s delen, die jij weer kunt gebruiken voor je webshop content.
3. Deel extra inspirerende content in december
December is natuurlijk dé maand om uit te pakken wat betreft je content. Niet alleen is het belangrijk om deze maand extra veel content te delen, nieuwsbrieven te versturen en on top of mind te zijn bij je klant (zie 5), maar zorg ook dat je waarde biedt. In december wordt natuurlijk ontzettend veel content gedeeld door collega webshop eigenaren, zorg dus dat jij er met kop en schouders bovenuit steekt.
Hoe je dit doet? Afhankelijk van jouw branche en product/dienst kun je deze maand extra veel bruikbare tips delen, zoals bijvoorbeeld cadeautips of stylingtips voor de feestdagen. Waarom is jouw product/dienst echt een must, met name tijdens de feestdagen? Ook hierbij is het belangrijk dat je duidelijk voor ogen hebt waar jouw klant van wakker ligt.
Benieuwd naar meer tips om meer te verkopen?
Kijk nu de masterclass ‘De 8 Must Do’s voor meer webshop klanten’ helemaal GRATIS en ontdek de 8 onmisbare stappen om meer te verkopen met je webshop. Vul je gegevens in en ontvang de masterclass direct in je mailbox, zodat je vandaag al de eerste stappen kunt zetten.
4. Geef je december content een feestelijke touch
De feestdagen zijn ook een perfect excuus om uit te pakken wat betreft de vormgeving van je content. Nu kun je eindelijk losgaan met sterretjes, sneeuwvlokken, een bokeh effect of gouden confetti ;-). Wil jij opvallen met feestelijke content voor je webshop? In deze Instagram post vertel ik je waar je op moet letten en deel ik een aantal voorbeelden.
Op mijn blog vind je diverse Photoshop tutorials die je ter inspiratie kunt gebruiken voor je december content. Heb je nog geen ervaring met Photoshop dan raad ik je absoluut mijn cursus Boost je webshop content met Photoshop aan. De cursus begint echt bij de basis, dus ook als beginner kun je meedoen! In de cursus leer je een heleboel creatieve trucs waarmee je jouw content kunt onderscheiden van de massa.
5. Werk met korte termijn content en wees actief
Natuurlijk is het fijn en belangrijk om met een (content) planning te werken, zeker met het oog op de feestdagen. Maar met corona en de steeds wisselende maatregelen is het in sommige branches niet echt mogelijk om ver vooruit te werken. Geen paniek als je nog maar weinig concrete plannen hebt gemaakt, het is nooit te laat! Je kunt nog steeds inhaken met korte termijn content.
Een kanaal zoals Instagram leent zich natuurlijk perfect voor korte termijn content. Een platform zoals Pinterest is minder interessant, omdat het bij pins even duurt voor ze opgepikt worden en viraal kunnen gaan. Het is in ieder geval belangrijk dat je waarde deelt en ten allen tijde de behoeften van jouw klant in je achterhoofd houdt. Zorg ervoor dat jouw webshop (content) opvalt en wees deze maand zo actief mogelijk op de kanalen waar jij op inzet!
Welke tip ga jij deze maand gebruiken om je webshop te laten opvallen?
Bewaar dit artikel via Pinterest: