Een webshop starten is een droom voor velen, maar er komt ook heel veel bij kijken. In 2018 startte ik mijn eigen webshop met kleding met mijn zelf ontworpen prints, zonder ervaring en zonder plan. Ik heb een hoop moeten leren en uitzoeken en het heeft me heel wat bloed, zweet en tranen gekost. Het voordeel voor jou is dan weer dat ik mijn kennis aan je door kan geven, zodat jij beter voorbereid bent ;-). In dit artikel vind je 5 tips om je eigen webshop te beginnen! Lees gauw verder als je benieuwd bent.
1. Maak een duidelijk plan
Het starten van een webshop begint bij het maken van een duidelijk plan. Een uitgebreid businessplan is naar mijn mening niet nodig, althans, dat ligt een beetje aan de niche van je webshop. Het is wel heel belangrijk om marktonderzoek te doen, om zo je concurrentie in kaart te brengen. Wat vooral belangrijk is, is dat je een duidelijk plan opstelt. Een aantal voorbeelden van wat je kunt opnemen in je plan:
– Welke stappen moet je zetten om een webshop te kunnen realiseren? (Bijvoorbeeld een zakelijke rekening openen, betaalsysteem koppelen, domeinnaam kopen, KvK-registratie, algemene voorwaarden en privacybeleid opstellen e.d.)
– Welk budget heb je hiervoor nodig?
– Waarom is jouw webshop (concept) uniek? Wat is jouw niche?
– Welke doelgroep wil je aanspreken? (Ideale klant)
– Wat wil je gaan verkopen en tegen welke prijzen?
– Ga je producten inkopen of zelf ontwerpen?
– Ga je je webshop zelf bouwen of besteed je dit uit?
– Hoe gaat het logo en de huisstijl van je webshop eruit zien?
– Welke promotiemiddelen wil je inzetten om jouw webshop op de kaart te zetten?
2. Je webshop bouwen
Het bouwen van je webshop is niet alleen tijdrovend, maar kan ook lastig zijn als je hier geen ervaring mee hebt. Toch raad ik je aan om je webshop wel in eigen beheer te houden, want dit gaat je op langere termijn veel tijd en geld schelen. Toen ik met Studio Anna Jirina begon, had ik het bouwen van mijn webshop uitbesteed aan een bedrijf. Helaas kwamen hier allemaal onvoorziene kosten bij, bijvoorbeeld voor het gebruiken van kortingscodes en het koppelen van Google Analytics. Dingen die helemaal niet zo moeilijk hoeven te zijn, maar waar zo’n bedrijf een flink bedrag voor rekent.
In 2019 heb ik Studio Anna Jirina verhuisd naar een WordPress-domein en heb ik mijn website gebouwd in WordPress met WooCommerce voor mijn webshop (gratis). Nu heb ik alleen de kosten voor mijn hosting, zit ik niet meer vast aan een abonnement en heb ik zoveel meer mogelijkheden!
Met behulp van WordPress thema’s heb ik mijn webshop zelf helemaal naar mijn smaak kunnen aanpassen.
Je webshop maken met een WordPress thema
Ik kan je ook zeker aanraden om een kant en klaar WordPress-thema te gebruiken. Er zijn gratis thema’s, maar via Etsy en Creative Market vind je ook professionele thema’s voor zo’n €50-€200. Alle pagina’s, ook voor je webshop en het afrekenproces, zijn hierin al opgebouwd.
Dit scheelt je ontzettend veel tijd en frustratie. Let er wel op dat je een WordPress-thema koopt die geschikt is voor WooCommerce. Ik kan je adviseren bij het kiezen van een geschikt thema én ik help je graag bij het maken van een WordPress webshop.
3. Kies een herkenbare huisstijl
Wanneer je webshop gebouwd is, kun je aan de slag met de huisstijl! Als het goed is heb je hier al ideeën over opgenomen in je plan.
Zorg er ook voor dat je jouw branding doorvoert op social media en andere marketingkanalen. Eigenlijk in alles waar jouw naam aan gekoppeld is. Eigenlijk in alles waar jouw naam aan gekoppeld is. Kies bijvoorbeeld 3-5 herkenbare kleuren en één of twee lettertypes die je niet alleen gebruikt op je website, maar ook voor je marketing uitingen. Zo creëer je niet alleen een mooi totaalconcept, maar zorg je er ook voor dat mensen jouw webshop gaan herkennen.
4. Je webshop promoten
Voordat je webshop live gaat, is het verstandig om je webshop alvast te promoten. Zo kun je je doelgroep alvast bekend maken met jouw webshop en warm maken voor jouw producten. Via sociale media kun je je volgers op de hoogte houden. Weet je niet zo goed wat je kunt delen, omdat je producten bijvoorbeeld nog niet binnen zijn?
Je kunt bijvoorbeeld een leuke winactie organiseren (een shoptegoed) en alvast meer vertellen over jezelf en je bedrijf. Misschien kun je met behulp van Photoshop al een preview laten zien van de producten die je gaat verkopen.
Heb je je samples binnen? Dan kun je bijvoorbeeld ook alvast een pre order organiseren via sociale media. Dit is ook een perfecte manier om in te kunnen schatten hoeveel items je het beste kunt inkopen. Maar, loop niet te hard van stapel! Het starten van een webshop is nou eenmaal lastig. Je moet je merk en je naam nog helemaal opbouwen en dat kost tijd en geld. Investeer dus niet te veel geld in één keer of in één product.
5. Blijf jezelf en je webshop ontwikkelen
Het beginnen van een webshop is nou eenmaal vallen en opstaan. Je hebt ontzettend veel doorzettingsvermogen nodig. Ook al heb je alles op orde, er zullen altijd tegenslagen zijn. Wie weet heb je een super product ontwikkeld, maar valt de verkoop toch tegen. Investeer tijd en geld in het promoten van producten en geef het tijd, maar treur niet te lang als iets niet lukt. En begin vol goede moed aan een nieuw project of product.
Het is jouw webshop en jij bent de baas. Wil jij een andere richting op met je webshop of wil je een nieuw concept ontwikkelen? Je mag ten aller tijde terugkomen op je keuzes. Blijf proberen, blijf plezier houden in wat je doet, geef niet op en je zult zien dat die groei vanzelf komt. You can do it!
Wil je meer artikelen lezen over het starten van je eigen webshop? In dit artikel vind je 5 tips om je webshop te laten groeien.
Heb jij een webshop of plannen om je eigen webshop te starten?
Bewaar dit artikel via Pinterest:
Imaginefelt says
Hoi Anna, wat een superleuke en leerzame website heb je. Bedankt voor je interessante artikelen/blogs.