Inmiddels is het alweer ruim vier jaar geleden dat ik mijn eigen webshop startte. Ik begon destijds een webshop met kleding met mijn zelf ontworpen prints, omdat ik meer wilde doen met ontwerpen. Het starten van een webshop vond ik echt super tof, maar ook heel overweldigend. Ik had nog geen ervaring met webshops en heb dan ook een heleboel fouten gemaakt, die ik met je deel in dit artikel. Lees gauw verder!
1. Geen boodschap/missie
Ik startte mijn webshop omdat ik meer wilde doen met ontwerpen. Er zat verder niet echt een verhaal of boodschap achter. Maar juist ook als je producten verkoopt is het hebben van een boodschap/missie zo belangrijk! Het is de fundering van jouw bedrijf en zorgt ervoor dat je onderscheidend bent. Een mooie missie/boodschap was helaas iets wat ontbrak bij mijn webshop, waardoor klanten niet zo snel een connectie met mij voelden. Dit was iets waar ik pas over na ging denken toen mijn webshop al live was, in plaats van voordat ik ging starten. Hierdoor liep ik helaas veel potentiële klanten mis!
2. Verschillende doelgroepen
Een van de grootste fouten die je kunt maken als startende webshop eigenaar, is geen duidelijke doelgroep hebben. Ik ontwierp destijds ook logo’s, prints en illustraties voor startende vrouwelijke ondernemers. Mijn kleding was vrolijk en speels en werd vooral gedragen door jongere meiden. Zij waren dus niet automatisch ook geïnteresseerd in een ontwerp. Toen ik me steeds meer wilde focussen op mijn ontwerpen voor klanten, had ik daar eigenlijk niet de juiste volgers voor. Daardoor werd het ook steeds lastiger om content te creëren die mijn doelgroep aansprak. Wil je je doelgroep aanspreken en je product verkopen: dan is het dus heel belangrijk om te weten wie je aanspreekt en hoe je dit het beste doet.
3. De bouw van mijn webshop uitbesteden
Ik had al aardig wat technische kennis in huis, omdat ik al sinds 2013 een eigen blog heb. Toch koos ik ervoor om de bouw van mijn webshop uit te besteden, omdat ik dacht dat een webshop bouwen veel moeilijker zou zijn dan een blog. Nou, dat is het dus niet als je al ervaring hebt met Wordpress ;-). Voor iemand die graag zelf de touwtjes in handen heeft, was het uitbesteden van de bouw van mijn webshop echt een fiasco. Ik liep tegen allerlei vervelende beperkingen aan en hing uren aan de lijn met de bouwers om aanpassingen door te voeren. Bovendien moest ik voor elke feature extra betalen en kwamen er veel onvoorziene kosten bij.
Wil je liever zelf de controle hebben en niet voor verrassingen komen te staan, raad ik je dus echt aan om je webshop in eigen beheer te nemen. Gelukkig is het bouwen van een webshop niet zo moeilijk meer dankzij Wordpress thema’s, die je zelf kunt aanpassen naar jouw huisstijl. Dit heb ik zelf ook gedaan toen ik het contract beëindigde bij de webbouwer, wat gelukkig nog kon. Binnen twee weken heb ik toen helemaal zelf mijn nieuwe shop opgetuigd, helemaal naar mijn smaak en zonder beperkingen! Ik kan je helpen bij het realiseren van jouw WordPress webshop.
Heb jij een webshop? Welke fouten heb jij gemaakt bij het starten van je webshop?
Bewaar dit artikel via Pinterest: