Momenteel werk ik aan een hele interessante gratis guide over het creëren van content voor je webshop. Volg me even via Instagram als je dit niet wil missen. In deze guide deel ik niet alleen heel veel tips wat betreft het visuele gedeelte, maar ik ga ook dieper in op de inhoud: Waar let je op bij het creëren van content? Ik ben zo enthousiast over de guide dat ik alvast wat tips wil delen in dit artikel, als een soort voorproefje. Lees gauw verder als je wil weten waar je op moet letten als je content gaat creëren voor je webshop.
Doelgroep van je content
Wanneer je content gaat maken voor je webshop is het belangrijk om te bedenken voor wie je het doet. Zorg dat je ten allen tijde je doelgroep goed in beeld hebt, dit maakt het namelijk ook makkelijker om content te creëren. Vragen die je jezelf kunt stellen zijn: Wie is mijn ideale klant en wat zijn zijn/haar behoeften? Welk probleem hebben ze en hoe kan ik deze oplossen met mijn product/aanbod?
Doel van je content
Net zo belangrijk als de doelgroep is het doel van je content. Wat wil je bereiken? Wil je jouw bezoekers/volgers informeren, entertainen of aanzetten tot aankoop van een product? Zorg er ook voor dat je de verschillende soorten content (en dus de verschillende doelen) afwisselt. Wij mensen zijn eerder geneigd tot een aankoop als onze emotie getriggerd wordt en als we ons vertrouwd voelen met een persoon of merk. Deel dus ook regelmatig iets persoonlijks!
Call To Action
Een Call To Action hangt eigenlijk samen met het doel van je content. Het is belangrijk om zo vaak mogelijk een CTA te verwerken in je content, om zo je bezoekers/volgers aan te sporen om actie te ondernemen. Dit hoeft niet altijd verkoopgericht te zijn. Een CTA kan bijvoorbeeld ook zijn:
– Je publiek doorsturen naar een nieuwe blogpost met inspiratie.
– Je publiek doorsturen naar een inschrijfformulier voor je nieuwsbrief.
– Je publiek doorsturen naar een gratis product/e-book/cursus/masterclass etc.
– Je publiek aansporen om mee te doen met een (win)actie.
– Je publiek aansporen om een like te geven of een reactie achter te laten.
Een CTA kun je zowel toepassen op de content op je website, als in nieuwsbrieven en op social media. Verwerk een CTA in een banner, post of (ook) in de tekst van een post. Instagram story’s zijn ook een geweldige manier om een CTA te delen, zeker met de komst van de link sticker is het steeds gemakkelijk om je publiek door te sturen naar je website.
Kleurgebruik en lettertypes
Heb je nog geen huisstijl, zorg er dan in ieder geval voor dat je kleurgebruik en lettertypes passen bij je merk/bedrijf en wat je wil uitstralen. Houd bij het bepalen van je huisstijl ook rekening met de doelgroep. Wie wil je aantrekken en welke uitstraling hoort hierbij? Het bepalen van een huisstijl geeft je niet alleen houvast tijdens het creëren van content, maar zorgt er ook voor dat de uitstraling van je content consistent is. Op deze manier is jouw content ook herkenbaar voor je publiek. Eigenlijk zou je op alle kanalen waar jij actief bent, in één oogopslag moeten zien dat de content afkomstig is van jou.
Formaten content
Je wil natuurlijk dat jouw content goed zichtbaar is en dat je er het maximale uit kunt halen, dus zorg ervoor dat je altijd de juiste formaten gebruikt op elk platform. De verkeerde formaten gebruiken is niet alleen zonde van jouw content en van je tijd, maar kan er ook voor zorgen dat bijvoorbeeld je website rommelig oogt of zelfs traag is. En dit heeft dan weer een slechte invloed op je SEO-score.
Kun jij na het lezen van deze tips niet wachten om aan de slag te gaan met het creëren van content voor je webshop? In dit artikel vind je 5 content ideeën voor het delen van jouw producten.
Welke tip ga jij vandaag nog meenemen tijdens het creëren van content?
Bewaar dit artikel via Pinterest: