Dat WordPress mijn favoriete platform is voor webshops is inmiddels geen geheim meer. Niet voor niets help ik webshop eigenaren overstappen naar WordPress. WordPress biedt echt ontzettend veel vrijheid en mogelijkheden om je webshop te optimaliseren en te automatiseren. Ben je benieuwd naar 5 handige WordPress hacks om je webshop verkopen te boosten? Lees gauw verder!
WordPress hacks voor meer verkopen
WordPress en WooCommerce (gratis plugin die je nodig hebt om een webshop mee te maken) bieden standaard al super veel mogelijkheden om je webshop te professionaliseren. Maar het fijne aan WordPress is dat je je webshop heel eenvoudig kunt uitbreiden met allerlei gratis plugins.
Een plugin kun je met een klik op de knop installeren en instellen, je hoeft er geen codetaal voor te kennen! En WordPress zou WordPress niet zijn als er niet ook een handige plugin bestaat om heel makkelijk stukjes code toe te voegen ;-). Hieronder deel ik mijn 5 favoriete WordPress hacks voor meer webshop verkopen:
1. Automatische coupons
Een geweldige manier om je webshop verkopen te boosten is om klanten een kortingscode aan te bieden, bijvoorbeeld na het inschrijven voor de nieuwsbrief. De kortingscode kunnen ze dan gebruiken voor korting op een eerste bestelling. Ook voor sale is het enorm handig om te werken met kortingscodes.
Maar het is natuurlijk een stuk efficiënter als een kortingscode automatisch wordt toegepast. Dit is ook heel handig als je (meer) korting wil geven op een specifiek product. Het instellen van automatische kortingscodes kun je heel eenvoudig doen op 2 manieren:
WordPress plugin Auto Coupons
Met de gratis WordPress plugin Auto Coupons for WooCommerce zorg je ervoor dat couponcodes automatisch worden geactiveerd. Mocht je er niet helemaal uitkomen met de instellingen: op YouTube staan hele handige tutorials voor het instellen van de plugin Auto Coupons.
Aangepaste link voor korting op één product
Met een aangepaste link kun je ervoor zorgen dat een product automatisch aan het winkelmandje van de klant wordt toegevoegd en ook de couponcode automatisch wordt geactiveerd. Het maken van een aangepaste link is dus ideaal als je korting wil geven op een specifiek product!
Zo hoeft je klant niet eerst het product te zoeken en dan nog de kortingscode in te vullen. Allemaal extra handelingen die ervoor kunnen zorgen dat je klant afhaakt. Mensen hebben nou eenmaal een korte spanningsboog en we zijn gewend dat alles tegenwoordig snel en makkelijk gaat.
In deze tutorial kun je zien hoe je zo’n custom Add To Cart URL kunt maken in WordPress. Om ervoor te zorgen dat de kortingscode automatisch wordt geactiveerd, moet je een stukje code aan je website toevoegen. Geen zorgen: met de gratis plugin Code Snippets kun je heel makkelijk en veilig een stukje code toevoegen.
Je custom link ziet er dan zo uit: jouwwebsite.nl/afrekenen/?add-to-cart=product-id&coupon_code=kortingscode
Wanneer je deze link achter een knop plaatst, bijvoorbeeld in je nieuwsbrief, wordt het product automatisch toegevoegd aan het winkelmandje van je klant en wordt de korting automatisch toegepast.
Hulp nodig met je WordPress webshop?
Werk je al met WordPress en heb je hulp nodig bij het professionaliseren en optimaliseren van je webshop? Naast het verhuizen van webshops naar WordPress en het maken van webshops in WordPress bied ik ook WordPress hulp op afstand. Neem even contact op als je benieuwd bent naar de mogelijkheden!
2. Gratis verzending automatisch selecteren
In WooCommerce is het mogelijk om gratis verzending als verzendmethode toe te voegen. Je kunt instellen dat producten standaard gratis worden verzonden of boven een bepaald bedrag. Zodra dit bedrag is bereikt, kan de klant dan de optie ‘gratis verzending’ selecteren. Helaas gaat dit niet automatisch, waardoor het kan zijn dat klanten dit over het hoofd zien en onterecht verzendkosten betalen.
Om dit te voorkomen is het handig om in te stellen dat de optie gratis verzending automatisch wordt geselecteerd. In WooCommerce is deze optie niet standaard, maar door een stukje code toe te voegen met de plugin Code Snippets los je dit op.
3. Aangepaste afrekenpagina
Door overbodige afrekenvelden op je afrekenpagina te verwijderen, maak je het voor je klant makkelijker om een bestelling te plaatsen. Het afrekenen gaat immers een stuk sneller en voor klanten is het fijn als ze zo weinig mogelijk (privé) informatie in hoeven te vullen. Denk bijvoorbeeld aan het invullen van een telefoonnummer of bedrijfsnaam, wat niet nodig is als je alleen aan consumenten levert.
Bij sommige WordPress thema’s is het mogelijk om afrekenvelden op de afrekenpagina te verwijderen. Is dit niet mogelijk, dan kun je dit heel makkelijk doen met de gratis plugin WooCommerce Checkout Manager. Hiermee kun je afrekenvelden verplaatsen en verwijderen.
4. Direct doorsturen naar afrekenen
In sommige gevallen kan het handig zijn om klanten direct door te sturen naar de afrekenpagina en het winkelmandje te omzeilen. Zo zorg je ervoor dat klanten minder snel afgeleid raken en vergroot je de kans dat iemand daadwerkelijk iets bestelt in je webshop.
Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als je cursussen, een behandeling, workshops of andere evenementen aanbiedt, waarbij iemand dus nooit meer dan één product zal kopen. Je raadt het al: ook het direct doorsturen van klanten naar het afrekenen kun je doen door een stukje code toe te voegen in Code Snippets.
5. Aftelklokje
Een aftelklokje is een geweldige manier om urgentie te creëren, als je sale of een andere kortingsactie hebt in je webshop. Zo maak je je actie exclusiever en vergroot je de kans dat klanten ‘fomo’ krijgen en een aankoop doen. Met de plugin Evergreen Countdown Timer kun je heel makkelijk een aftelklokje op pagina’s plaatsen.
Kende jij deze WordPress hacks al?
Hopelijk heb je iets gehad aan deze WordPress hacks! Ik ben heel erg benieuwd of jij deze trucjes al kende of dat je zelf nog handige WordPress hacks kent om je verkopen te boosten. Laat het weten in een reactie hieronder!
Bewaar dit artikel via Pinterest: