Wist je dat Pinterest ook heel veel voordelen biedt voor bedrijven en webshops? Het is een perfecte manier om je producten onder de aandacht te brengen en meer bezoekers (en dus potentiƫle klanten) naar je website te trekken! Ben je nog niet bekend met Pinterest? Onlangs kon je hier op Studio Anna Jirina meer lezen over het inzetten Pinterest voor je bedrijf. Vandaag ga ik dieper in op dit onderwerp en deel ik 5 bruikbare tips voor je zakelijke Pinterest account. Lees gauw verder als je benieuwd bent!
1. Maak borden aan voor je producten/diensten
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is Pinterest geen sociale media platform, maar een zoekmachine. Je kunt je pins en je borden goed zichtbaar maken door je SEO te optimaliseren. Iedere pin en ieder bord kun je namelijk voorzien van keywords! Heb je een webshop? Dan kun je bijvoorbeeld een bord aanmaken met pins van alle producten die je verkoopt.
De pins kun je laten doorlinken naar het desbetreffende product op je website. Dit gaat je website zeker een hoop nieuwe bezoekers opleveren! Je kunt bijvoorbeeld ook een bord aanmaken voor de diensten die je aanbiedt of voor het werk wat je maakt. Denk aan een portfolio.
2. Maak meerdere pins aan voor hetzelfde product
Stel, je verkoopt sieraden in je webshop. Hier heb je vast een heleboel verschillende foto’s van, zoals productfoto’s en foto’s met een model. Al deze foto’s kun je gebruiken om pins van te maken voor je webshop. Hoe meer verschillende pins je verspreidt, hoe meer mensen je bereikt! Uit onderzoek is gebleken dat verticale pins en pins met tekst aantrekkelijker zijn en vaker worden bekeken.
Vermeld bijvoorbeeld de naam van het product of de naam van je webshop in de pin. Je kunt ook de prijzen van je product in de pin verwerken, bijvoorbeeld als je een leuke aanbieding hebt!
3. Verdiep je in de statistieken
Het voordeel van een zakelijk Pinterest account is dat je je statistieken kunt inzien. Zo kun je duidelijk zien welke pins goed bekeken en vaak gerepind worden en welke pins de meeste linkkliks genereren. Het is belangrijk om af en toe in je statistieken te duiken, zodat je meer inzicht krijgt in welke pins goed werken en welke niet.
Lopen je pins nog niet echt lekker? Misschien moet je meer relevante keywords toevoegen of je vormgeving aanpassen. Ik maakte een tutorial voor het maken van de perfecte Pinterest pin.
Extra tip: In het begin kan het lastig zijn om te bepalen welke pins nou goed werken. Daarom is het ook zo belangrijk om meerdere pins aan te maken die naar hetzelfde product/artikel leiden (zie punt 2), zodat je hier meer inzicht in krijgt.
4. Maak regelmatig nieuwe borden aan
Het toevoegen van nieuwe borden is niet alleen goed voor je zichtbaarheid, maar ook ontzettend leuk. Ook is het super belangrijk om je niet blind te staren op de cijfertjes, maar vooral plezier te hebben in het pinnen. Alles wat je aandacht geeft groeit! Maak bijvoorbeeld ook eens borden aan die niet direct met je bedrijf of blog te maken hebben, maar die wel inspirerend zijn.
Voorbeelden: Interieur inspiratie, leuke achtergrondjes voor je telefoon, mooie herfstbeelden of toffe verpakkingen. In dit artikel kun je meer lezen over hoe je kunt groeien met Pinterest.
5. Plan af en toe tijd in om je Pinterest up to date te houden
Pinterest is in principe niet heel tijdrovend, zeker niet in verhouding tot de geweldige resultaten die je ermee kunt behalen. Ik besteed dagelijks ongeveer een kwartier tot halfuur aan Pinterest, zowel om mijn borden aan te vullen met pins van anderen, als het uploaden van mijn eigen pins en het pinnen naar groepsborden.
Toch kan het zeker geen kwaad om af en toe een paar uur extra in Pinterest te steken, om je zichtbaarheid te verbeteren. Loop je borden en slecht scorende pins nog eens na, kun je misschien meer zoekwoorden toevoegen om de SEO te verbeteren? Zijn er misschien borden die niet meer relevant zijn? En kun je je borden nog verder aanvullen met meer pins van producten/diensten van je bedrijf of webshop?
Maak jij al gebruik van Pinterest voor je bedrijf?
Bewaar dit artikel via Pinterest: