Hoi allemaal! Zoals je misschien weet ontwerpt Studio Anna Jirina voornamelijk logo’s, visitekaartjes, ansichtkaarten en illustraties. Kortom: Alles op het gebied van grafisch ontwerp is mogelijk! Hier vind je mijn portfolio en contactgegevens. Ik wilde al langere tijd een blogpost schrijven over het ontwerpproces van een logo en vandaag is het eindelijk zover. In januari heb ik aan een aantal hele toffe logo ontwerp opdrachten gewerkt en bij één daarvan neem ik jullie mee in het proces. Kijk gauw verder als je benieuwd bent!
Stap 1: Klantwensen bespreken en inspiratie verzamelen
In de meeste gevallen heeft de klant al enige ideeën over het logo, maar soms ook helemaal niet. Dat is helemaal niet erg, want als grafisch ontwerper, allround styliste en creatieve conceptontwikkelaar denk ik graag met je mee! Meestal kan ik aan de website of blog de look en feel van het logo al bepalen, maar soms wil de klant ook een totale restyling (of heeft de klant nog geen website). In dat geval gaan we in gesprek en bespreken we de stijlwensen van de klant en het product/dienst. Het moet natuurlijk wel passend zijn. Gaan we voor strak, minimalistisch, of mag het juist een wat illustratiever of kleurrijk logo zijn? Pinterest is hierbij een hele fijne inspiratiebron, waar je veel verschillende types logo’s kunt vinden. Volg jij mij al via Pinterest? Ik heb onder andere een inspiratiebord met logo’s op mijn profiel!
In dit geval had de klant al een heel duidelijk idee over het logo. Sterker nog, het logo was al in de maak bij een ander bedrijf, maar ze kwamen er samen niet helemaal uit. Ook dat kan natuurlijk gebeuren. Ik had dus al een aantal handvaten alvorens ik begon met ontwerpen.
Stap 2: Schetsen
Al gauw kon ik aan de slag met wat schetsen! Het zou een logo worden voor een reisblog (wordt nog gelanceerd). De klant (Amanda) had mij al een aantal foto’s doorgestuurd van logo’s die ze mooi vond. Haar inspiratie voor dit logo was een tattoo met een vliegtuigje en een wereldkaart in de vorm van een hart. Heel toepasselijk voor een reisliefhebber! Ook wilde ze graag stippellijnen verwerken in het hart, omdat de reis als het ware nog niet “af” is, er valt nog zoveel te ontdekken van de wereld! Ik ben echt dol op dit soort conceptuele logo’s, ze heeft er goed over nagedacht en het past ook helemaal bij een reisblog.
Stap 3: Uitwerken in Illustrator
Na het schetsen, overleggen en aanpassen van de schetsen kan ik het logo echt gaan ontwerpen. Logo’s maak ik altijd in Adobe Illustrator. Eventueel kunnen er wat elementen uit Photoshop worden toegevoegd (bij waterverf logo’s bijvoorbeeld), maar de basis is altijd Illustrator. Ik upload een foto van de schetsen naar mijn MacBook (inscannen kan uiteraard ook) en vervolgens trek ik het logo over in Illustrator. Dit geeft veel houvast en zorgt ervoor dat het logo niet teveel afwijkt van de schets. Het wordt alleen veel symmetrischer, mooier en strakker. En natuurlijk kan er ook gespeeld worden met de kleuren en het lettertype!
Ik begon met een aantal opzetjes van kleurenopties en losse lettertypes, in de verdere opties zie je al deze elementen steeds meer samenvloeien tot een echt logo.
Een logo is natuurlijk niet in een dagje af. Er wordt veel over en weer overlegd en aangepast. Het zoeken van een passend lettertype bij de tekst en de plaatsing van de tekst nemen ook veel tijd in beslag. Maar wanneer je hem hebt, heb je hem, en kun je zien dat het plaatje gewoon klopt. Stapje voor stapje werk ik het logo uit tot één geheel, totdat de klant tevreden is! Daarna hoef ik alleen nog maar het logo in het juiste formaat te zetten en in het juiste bestandsformaat op te slaan, zodat de klant hem ook daadwerkelijk kan gebruiken.
Wanneer er een logo bij zit die de klant aanspreekt, maak ik soms nog een aantal nieuwe opties met dit logo (zoals in dit geval optie 15). Eigenlijk ben ik in stap 3 constant bezig om het logo te verbeteren en nieuwe opties te creëren.
Stap 4: De finishing touch
Als laatste worden de puntjes nog even op de i gezet. Losse illustraties een klein stukje verplaatsen, de kleuren net even wat feller of donkerder maken of toch nog wat aan het lettertype veranderen, zijn allemaal dingen die op het laatst nog kunnen gebeuren. Daarnaast check ik altijd het gehele logo op fouten, eventuele kleine foutjes (een lijn die iets te ver uitsteekt bijvoorbeeld) kan ik dan nog gemakkelijk aanpassen. Ook heb ik bij het logo van Amanda op het laatst nog wat veranderd aan de letters. Ik heb ze namelijk in Photoshop in perspectief getrokken, waardoor de letters een speelse bolling krijgen. Hierdoor oogt het logo minder plat en wordt het een mooi geheel! Uiteindelijk heeft ook het vliegtuigje een felgele kleur gekregen en hebben we het witte balkje achter de tekst achterwege gelaten.
Ik hoop dat jullie het leuk vonden om dit logo ontwerp proces te zien! Uiteindelijk ben ik zelf ook super tevreden met het resultaat, ik deel dit logo dan ook graag via sociale media en ik stop ‘m ook zeker weten in mijn portfolio. Mocht je nog op zoek zijn naar een illustratief logo of iets anders op het gebied van grafisch ontwerp, neem dan even contact op via info@studioannajirina.nl!
Simone says
Super gaaf. Is het ook mogelijk om logo’s digitaal te ontwerpen of teken je eerst altijd handmatig bij ontwerpen? Ik zou dit graag doen, maar ben niet heel goed in tekenen met mijn handen. Haha
Studio Anna Jirina says
Hoi Simone! Alles is in principe mogelijk :D. Alleen vind ik het juist heel lastig om meteen in Illustrator te tekenen, wellicht dat dat met een tekentablet anders is. Ik ben zelf erg gewend om eerst een schets te maken met de hand, wat natuurlijk ook zo zijn voordelen heeft. Zo kan ik samen met de klant kijken welke richting we opgaan, zonder dat ik meteen urenlang aan een ontwerp heb besteed. Schetsen verdienen nou eenmaal geen schoonheidsprijs, maar zijn wel heel handig :p
Giovanna Jansen says
Wat leuk om zo een inkijkje te krijgen in het ontwerpproces! Een gaaf logo is het geworden.
studioan says
Dankjewel! Super leuk om te horen 😀