Inmiddels is het alweer oktober, wat betekent dat het vierde kwartaal is aangebroken. YAY! Dit jaar gaat echt ongelooflijk snel, ondanks de situatie waar we ons nu in bevinden. Deze corona tijd is voor iedereen ontzettend onzeker, zo ook voor ondernemers. Het leek me een goed idee om mijn ervaring met ondernemen in corona tijd te delen, aangezien ik hier regelmatig vragen over krijg. Lees gauw verder!
Het begin van de corona crisis
Ik kan me het begin van de ‘lockdown’ nog zo goed herinneren, jullie ook? Die allereerste persconferentie staat echt op mijn netvlies gebrand, haha. Alsof we in een film leefden. Supermarkten werden leeggeroofd, vliegtuigen stonden aan de grond, horecagelegenheden en winkels moesten dicht. Het ging voor mij te snel om te beseffen waar we nou in waren beland. Na een tijdje zakten de angst en de paniek bij mij een beetje weg en kwam het besef dat ik er maar het beste van moest maken.
Ongeveer eind april zouden de maatregelen opgeheven worden, dus dat was nog te overzien. Normaal gesproken heb ik best wel snel last van FOMO (Fear Of Missing Out) en nu alles dicht was en ik zo goed als niemand zag, kon ik me juist heel goed concentreren op mijn werk! In het begin stortte ik me volledig op werk. Ik ging aan de slag met mijn portfolio, schreef een heleboel artikelen voor mijn websites, verbeterde de SEO van mijn websites en ik stak veel meer tijd in Pinterest en sociale media. Overal schoten nieuwe concepten en bedrijven als paddenstoelen uit de grond, waardoor ik ook super veel inspiratie kreeg om lekker aan de slag te gaan! Ik bundelde mijn eigen ervaringen in dit artikel met 10 tips om te ondernemen in corona tijd.
4 inkomstenstromen
In het begin was ik bang dat adverteerders misschien de hand op de knip zouden houden, dat minder mensen een bestelling zouden plaatsen in mijn webshop of dat er minder vraag zou zijn naar mijn grafische werk. Maar, in tegenstelling tot veel mensen in mijn omgeving, ging mijn werk gewoon door. Iets waar ik ontzettend dankbaar voor ben, want ik weet dat het niet vanzelfsprekend is! Aan het begin van dit corona tijdperk heb ik nagedacht op welke inkomstenstroom ik mij in deze tijd het beste kon focussen, maar uiteindelijk kon ik hier echt geen peil op trekken :p. Dit zijn de 4 inkomstenstromen waar ik me de afgelopen tijd op heb gefocust:
1. Inkomsten van advertorials (betaalde blogposts) op mijn website annajirina.nl
2. Inkomsten uit mijn grafisch ontwerpbureau
3. Inkomsten uit mijn webshop
4. Passief inkomen: Affiliate marketing en de verkoop van mijn e-book
Tweede kwartaal
Wat me in eerste instantie opviel is dat er meer bestellingen werden geplaatst in de webshop dan voor de corona tijd. De inkomsten uit advertorials stegen in het tweede kwartaal en de inkomsten uit mijn grafisch ontwerpbureau liepen iets terug. Mensen deden misschien even geen grote uitgaven, maar hadden wel de behoefte om zichzelf te verwennen met iets leuks uit de shop :p. Ook de verkoop van mijn e-book over Photoshop steeg in het tweede kwartaal, waarschijnlijk omdat mensen meer tijd hadden en daardoor zin hadden om iets nieuws te leren. Daarnaast waren er ook mensen die tijdens corona een bedrijf begonnen, iets wat juist in deze tijd een hele slimme zet kan zijn. Zo ontwierp ik tijdens de crisis een logo voor Duurzaamcadeaushop, een webshop met uitsluitend duurzame gifts.
Derde kwartaal
Na een héél druk en goed tweede kwartaal was ik toe aan wat rust. De maatregelen werden wat versoepeld, de horeca ging weer open, het werd mooier weer en er waren weer mogelijkheden. Het derde kwartaal is meestal wat rustiger in de online wereld, dus daar wilde ik van profiteren. Ik ging op vakantie en ik hanteerde een aangepast blog schema op mijn websites, zodat ik een stapje terug kon doen. Ik nam tijdelijk geen nieuwe opdrachten aan en ik genoot volop van de zomer!
De weken vlogen voorbij en toen was het opeens alweer september, tijd om de balans op te maken. Al kostte het me heel wat tijd om uit mijn vakantiebubbel te kruipen ;-). Dankzij Pinterest liepen de statistieken van mijn websites gelukkig niet terug (sterker nog, ze stegen!) en tijdens mijn vakantie ben ik wel actief geweest op sociale media. Inmiddels is het alweer oktober en heb ik een heleboel toffe plannen die ik dit laatste kwartaal wil uitwerken :-). Wordt vervolgd!
Ik besef heel goed dat ik ontzettend veel geluk heb dat mijn werk zich grotendeels online afspeelt, waardoor het toch gewoon doorging. Daarnaast werk ik ook nog twee dagen in loondienst, wat er al met al voor heeft gezorgd dat ik de corona crisis (nog) niet in mijn portemonnee heb gevoeld. Ondanks dat ik ‘mazzel’ heb dat ik een online bedrijf heb, gaat het natuurlijk allemaal niet vanzelf. Ook ik heb keihard gewerkt dit jaar! Het leek me leuk om mijn beste tips om te ondernemen in corona tijd (en eigenlijk ook daarbuiten ;-)) op een rijtje te zetten:
1. Blijf bij jezelf
Heel belangrijk! In het begin van corona zag ik door de bomen het bos niet meer. Het leek wel alsof iedereen een nieuwe cursus, e-book of workshop lanceerde. Ik had regelmatig het gevoel dat ik niet kon achterblijven en ook snel iets nieuws moest lanceren, terwijl ik eigenlijk best wel lekker bezig was op mijn manier.
2. Denk in oplossingen
Er zijn heel wat ondernemers die tijdens de corona tijd een bedrijf zijn gestart. In een tijdperk waarin 1,5m afstand en mondkapjes het ‘nieuwe normaal’ zijn, is er juist behoefte aan creatieve concepten en oplossingen. Wie weet is dit wél het perfecte moment om met jouw onderneming te starten.
3. Laat je niet tegenhouden
Er zijn altijd mensen met een mening en mensen die altijd beren op de weg zien. Laat je niet ontmoedigen door meningen van anderen, want jij weet ongetwijfeld heel goed waar je mee bezig bent en wat je doelen zijn. Zo ga ik dit kwartaal meerdere (grote) investeringen doen. Ja, juist in deze ‘onzekere’ tijd. Omdat ik vertrouwen heb in mezelf en in mijn bedrijf. Soms moet je gewoon een beetje durven :p.
In dit artikel vind je 10 concrete to do’s waar je als ondernemer mee aan de slag kunt tijdens deze corona tijd. Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Volg Studio Anna Jirina via Bloglovin,’ Facebook of Instagram als je niks wilt missen of schrijf je helemaal onderaan deze pagina in voor de nieuwsbrief.
Heb jij een onderneming? Hoe ervaar jij ondernemen in corona tijd?
Bewaar dit artikel via Pinterest: