De laatste tijd lees ik steeds meer verhalen van ondernemers die Instagram in de virtuele prullenbak gooien. Hup, weg ermee! Tegelijkertijd is Instagram onder ondernemers populairder dan ooit… Dit leek me dan ook een interessant onderwerp om een stukje over te schrijven. In dit artikel deel ik mijn kijk op Instagram en ga ik dieper in op de vraag “Kun je als ondernemer zonder Instagram?”
Onze Breakie trui is in ieder geval perfect om Instagram foto’s mee te maken! 😉
Voor mijn lifestyleblog Annajirina.nl werk ik regelmatig samen met bedrijven, ik maak reclame voor hun producten en/of diensten in ruil voor een product, geldbedrag of een combinatie van beide. Soms gaat dit gepaard met een Instagram foto of story, dat hangt af van de wensen van het bedrijf. Het is echter weleens voorgekomen dat ik een bedrijf wilde opzoeken op Instagram en dat ze onvindbaar waren. Toch een beetje lastig als je het bedrijf wil taggen… Hoewel het altijd een beetje gek is als een bedrijf niet op Instagram zit (ik bedoel, het is tegenwoordig zo normaal), kan ik het ook wel begrijpen.
Het desbetreffende bedrijf heeft vaak goede beweegredenen. Het bedrijf investeert bijvoorbeeld liever in linkbuilding door te adverteren op blogs of hun doelgroep zit niet op Instagram. Het kan natuurlijk ook voorkomen dat ze gebruik maken van offline reclame en veel meer baat hebben bij mond-tot-mond reclame. Natuurlijk zijn er ook veel bedrijven die na al die jaren dat Instagram bestaat, geen idee hebben hoe ze Instagram kunnen inzetten om klanten te bereiken. Al heb ik wel het idee dat bedrijven steeds vaker een content marketing specialist in de arm nemen.
Interactie met (potentiële) klanten
Studio Anna Jirina is mijn online business en mijn doelgroep – en daarmee potentiële klanten- bevinden zich zéker op Instagram. Wanneer ik een nieuw product lanceer, dan genereer ik de meeste sales via Instagram. De producten uit mijn webshop lenen zich natuurlijk ook perfect voor het maken van Instagram-waardige foto’s, maar dat is niet bij ieder merk het geval. Ook gebruik ik Instagram voor interactie met (potentiële) klanten, blog lezers en andere ondernemers. Alleen al hiervoor zou ik het hebben van een Instagram-account als bedrijf aanraden. Al plaats je (nog te) weinig content, je bent in ieder geval vindbaar en bereikbaar! 😉 Ook als je geen fysieke producten gebruikt, kun je Instagram gebruiken voor het promoten van je online product of dienst.
Je bedrijf onderscheiden van de massa
Het nadeel van het hebben van een online business is wel dat dat heel veel ondernemers nagenoeg “hetzelfde” doen op Instagram (tenminste, in de ogen van de klant). Ook ik zie soms door de bomen het bos niet meer, als het gaat om (life) coaches, content creators, social media specialisten, virtual assistants en noem het maar op. Dat je kunt zien wat andere ondernemers doen op Instagram is een vloek en een zegen tegelijk. Je kunt er ontzettend veel van leren, maar de valkuil is ook dat je je te veel laat leiden door wat anderen doen. Het is sowieso al ontzettend moeilijk om je bedrijf op Instagram te onderscheiden van de massa. Gelukkig zijn er wel een heleboel dingen die je kunt doen om op te vallen, binnenkort lees je hier meer over op Studio Anna Jirina!
Nooit op één paard wedden
Laat ik even heel eerlijk zijn, ik heb soms het gevoel dat veel ondernemers zich blind staren op het bereiken van potentiële klanten via Instagram. Er zijn namelijk nog zoveel meer manieren om je onderneming op de kaart te zetten. Het hebben van een goed werkende en on fleek website bijvoorbeeld, mét een steengoede SEO. Ook bloggen is een goede manier om meer potentiële klanten naar je website of webshop te trekken. Bloggen betekent niet alleen meer bezoekers, maar ook een verbeterde vindbaarheid. Google is namelijk dol op websites waar regelmatig nieuwe (SEO-vriendelijke) content op wordt gepubliceerd! Ook het inzetten van Pinterest marketing kan ontzettend goed werken.
Daarnaast is Instagram natuurlijk aan veranderingen onderhevig, kijk maar naar de afgelopen paar jaar. Facebook heeft Instagram overgekocht en het vernieuwde algoritme van Instagram maakt het zeker niet makkelijk om ‘gezien’ te worden. Er zijn ontelbaar veel Instagram accounts, wat het moeilijk maakt om niet ondergesneeuwd te worden door concurrenten. Hard, maar waar. Wil je dus wel aan de slag met Instagram voor je bedrijf? Dan moet je hier een hele hoop tijd en moeite in investeren, wil je er iets voor terugkrijgen.
Conclusie
Als ondernemer kun je zeker zonder Instagram, er zijn – zoals je hierboven kunt lezen – nog veel meer manieren om jouw doelgroep te bereiken. Daarnaast is ieder bedrijf/product/dienst natuurlijk verschillend, niet ieder bedrijf heeft baat bij Instagram. Het is sowieso verstandig om als ondernemer meerdere kanalen in te zetten. Een goede online zichtbaarheid is wel belangrijk en dat zou voor mij persoonlijk alleen al een goede reden zijn om als bedrijf/ondernemer wél een Instagram-account te hebben.
Wat is jouw kijk op het hebben van Instagram als bedrijf? Is Instagram onmisbaar voor jou als ondernemer? Welke kanalen gebruik je nog meer? Ik ben benieuwd!
Sanne says
Ik denk dat je zeker wel zonder kán als ondernemer, maar ik zou dat wel een gemiste kans vinden. Ik denk dat je als ondernemer veel met Instagram kan bereiken! Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de branche waarin je werkt.
Simone says
Ik heb echt een haat-liefde verhouding met Instagram. Het is inderdaad behoorlijk overweldigd en door het algoritme ben je bijna verplicht dagelijks te posten en ook de halve dag te liken en reageren bij anderen, wil je een beetje gezien worden en enkele likes terugkrijgen. Maar ach, ik geniet wel van alle mooie plaatjes en leuke stories.
nieke piek says
Ik heb geen bedrijf en ook geen super vette insta maar wel jou super vette stoel gewonnen
zo gaaf