Vorig jaar is Studio Anna Jirina een nieuwe weg ingeslagen als inspiratieplatform voor jonge, creatieve ondernemers. Iedere maand wil ik een inspirerend ondernemersverhaal delen. De vorige keer kon je het verhaal van Lianne lezen op mijn blog. Vandaag is het de beurt aan Manouk Keurntjes, SEO-expert en oprichter van School of SEO. Lees gauw verder als je benieuwd bent naar haar verhaal!
Wie ben je en wat doe je?
Hi! Mijn naam is Manouk Keurntjes en ik ben SEO-expert en oprichter van e-learning platform School of SEO. Ik help bedrijven en ondernemers bij het beter vindbaar worden in de zoekmachines door middel van SEO-strategie trajecten, workshops en 1 op 1 sessies. Omdat ik vind dat iedereen toegang moet hebben tot SEO-kennis – of je nu een groot of klein budget hebt, beginner of al wat ervaring hebt – heb ik eerder dit jaar School of SEO gelanceerd. Op dit platform bied ik online SEO-cursussen aan. Er zijn basiscursussen, maar ook verdiepende ‘add-ons’. Zo bepaal je zelf wat je wel en niet wilt leren en betaal je nooit voor kennis die je eigenlijk niet wilt hebben. Er komen dit jaar nog twee modules live, en voor volgend jaar staan er vijf nieuwe modules op de planning!
Met welk idee ben je ooit begonnen?
Ik ben in 2013 afgestudeerd en in de vier jaar daarna heb ik verschillende online marketing en SEO-functies gehad bij verschillende marketing bureaus in en rondom Amsterdam. Omdat ik nooit écht mocht werken op de manier die ik fijn vond ben ik per 1 januari 2017 fulltime aan de slag gegaan als freelancer onder mijn eigen naam – Manouk Keurntjes. Wél heb ik toen direct een ultimatum gesteld: een bepaalde omzet draaien binnen drie maanden. Wanneer ik dat niet zou behalen moest ik van mijzelf weer in loondienst. Gelukkig is het nooit zover gekomen! Inmiddels ben ik bijna vier jaar succesvol aan het ondernemen.
Wat is het verhaal achter jouw bedrijf?
Ik merkte dat SEO-kennis niet toegankelijk was voor iedereen. Het internet staat vol met ‘halve stukken informatie’ en online marketing bureaus vragen duizenden euro’s voor het delen van hun kennis. Wanneer je weinig budget hebt komt het er op neer dat je zelf aan de slag moet gaan met het optimaliseren van je website voor SEO. Iedereen kan SEO leren – maar dan moet de kennis wel betaalbaar zijn. Eind 2019 besloot ik mijn jarenlange kennis in online cursussen te gieten en dit aan te bieden voor een toegankelijke prijs. School of SEO was born!
Waar haal jij je inspiratie vandaan?
Het horen van de visies van andere ondernemers geeft mij heel veel inspiratie. Gezien de huidige situatie (corona) werk ik volledig vanuit huis en spreek ik geen andere ondernemers. Als oplossing luister ik nu iedere dag een podcast tijdens de grote wandeling met mijn hond. Podcasts over marketingstrategieën, money-mindset, tot psychologie en interviews. Na de wandeling heb ik vaak goede ideeën voor campagnes en mijn eigen marketing. Deze schrijf ik direct op in een notitieboekje zodat ik deze erbij kan pakken wanneer ik mijn strategie ga tweaken.
Wat vind je het leukst en het minst leuk aan ondernemen?
Het leukste vind ik dat ik ieder jaar nieuwe vaardigheden op doe. Want als ondernemer houd je je niet alleen bezig met je producten of diensten die je aanbiedt, maar ook de boekhouding, marketing, project-management en netwerken. Ik ben dit jaar bijvoorbeeld begonnen met e-mailmarketing en ik vind dat enorm interessant. Er zijn zoveel mogelijkheden met het personaliseren van je nieuwsbrieven! Er valt zoveel te leren als ondernemer en dat vind ik zo waardevol. Het minst leuke vind ik dat ik alles alleen doe. Ik heb geen partner in crime en heb daarom ook geen sparringpartner. In de toekomst zou ik graag meer willen samenwerken.
Hoe ziet jouw bedrijf eruit in de toekomst?
Mijn focus ligt voor 60% op School of SEO – en voor 40% op adviseren van bedrijven over hun SEO-strategie. In de toekomst hoop ik voor 75% op School of SEO te kunnen gaan, en alleen nog grote strategie klussen te kunnen doen wanneer die op mijn pad komen. De grote klussen zijn echt een uitdaging voor mij en daarom wil ik dat niet loslaten.
In het aankomende jaar ga ik werken aan de naamsbekendheid van School of SEO – en ik hoop binnen vijf jaar een internationaal platform te hebben met een levendige community. Daar ben ik al grove plannen voor aan het schetsen. Dit wil ik wel pas gaan doen wanneer ik een partner in crime heb die samen met mij deze kar wil trekken!
Zorg ervoor dat je een meerjarenplan en een duidelijk beeld van je einddoel hebt!
Heb je advies voor startende ondernemers?
Heb focus op jouw visie. Je bent gaan ondernemer met een reden: of dat nu is dat je de beste in je vakgebied wil worden of omdat je ultieme vrijheid wilt. Ik zie namelijk veel ondernemers om mij heen die hun focus zijn verloren en meegaan met alles wat er op hun pad komen. Ik kan je vertellen uit ervaring: daar ga je nooit gelukkig van worden. Zorg daarom dat je een meerjarenplan en een duidelijk beeld van je einddoel hebt. Heb je die nog niet? Dan komt dat nog wel!
Manouk, ik wil je graag bedanken voor het delen van jouw inspirerende verhaal! De passie voor jouw vak straalt er vanaf en ik vind het ontzettend tof om te zien hoe je van School of SEO zo’n succes hebt gemaakt. Ik vind het geweldig hoe je SEO toegankelijk maakt voor iedereen, op een laagdrempelige én met de keuze uit verschillende modules.
Ben jij of ken jij iemand met een interessant ondernemersverhaal? Neem even contact met me op en wie weet zie jij volgende maand jouw verhaal verschijnen op de blog! Volg Studio Anna Jirina via Bloglovin,’ Facebook of Instagram als je niks wilt missen of schrijf je helemaal onderaan deze pagina in voor de nieuwsbrief.
Bewaar dit artikel via Pinterest:
Geef een reactie