E-mail marketing ouderwets? Ja, dat dachten wij ook, maar niks is minder waar! Het beginnen van een e-mail lijst heeft zoveel voordelen… Wil jij aan de slag met e-mail marketing en wil je weten hoe je ervoor kunt zorgen dat mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief? Lees dan gauw verder, want in dit artikel delen we onze 5 beste tips om je e-mail lijst te laten groeien!
Wees duidelijk: wat kunnen abonnees van je verwachten?
Allereerst is het belangrijk om duidelijk en consistent te zijn. Je nieuwsbrief lezers willen natuurlijk graag weten waar ze zich voor inschrijven en wat ze van je kunnen verwachten. Hoe vaak wil je een nieuwsbrief uitsturen? Kunnen ze zich gemakkelijk uitschrijven van de e-mail lijst? Wat kunnen ze (inhoudelijk) verwachten van jouw e-mails? Je kunt bijvoorbeeld een welkomst e-mail instellen, waar je deze informatie in verwerkt. Zo kun je nieuwe abonnees alvast nieuwsgierig maken!
Extra tip: Ben je nog aan het experimenteren, houd dan een slag om de arm. In het opt-in formulier kun je bijvoorbeeld communiceren dat je maximaal 4 keer per maand een nieuwsbrief uitstuurt. Hier kun je ook eventueel kort aangeven wat je lezers kunnen verwachten.
Ontwerp een leuke freebie voor nieuwe abonnees
Freebie-watte? Ja, dit is eigenlijk gewoon een fancy woord voor een ordinair gratis product ;-). Iedereen houdt van gratis producten, zo ook je nieuwsbrief lezers. Je kunt een leuke freebie ontwerpen en beschikbaar stellen voor nieuwe abonnees. Wanneer ze zich inschrijven voor jouw e-mail lijst, ontvangen ze een gratis product in hun mailbox. Dit is natuurlijk een perfecte manier om alvast een goede eerste indruk te maken! Overigens hoef je geen grafisch ontwerper te zijn om een leuke freebie te kunnen ontwerpen. Je kunt bijvoorbeeld ook een klein e-book, een handige checklist of een mini cursus aanbieden. Het is wel belangrijk dat de freebie aansluit op je producten/diensten. Je wilt natuurlijk wel nieuwsbrieflezers die ook oprecht geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt.
Extra tip: Verwerk de freebie(s) in je geautomatiseerde welkomst mail, zodat je zeker weet dat nieuwe abonnees direct jouw gratis product ontvangen.
Extra tip: Ontwerp regelmatig een nieuwe freebie, zodat je zoveel mogelijk potentiële nieuwsbrieflezers enthousiast kunt maken.
Download nu GRATIS mijn e-guide ‘Starten met Photoshop’
Wil jij beginnen met Photoshop, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Of ben je al wel begonnen, maar raak je elke keer weer overweldigd door alle mogelijkheden? Of twijfel je nog of Photoshop iets voor je is? In deze gratis e-guide neem ik al je twijfels weg en maak ik je wegwijs in Photoshop! Ik laat je zien wat er allemaal mogelijk is in Photoshop, zodat jij direct van start kunt met dit geweldige programma.
Zorg voor verschillende opt-in formulieren
Allereerst is het ontzettend belangrijk dat je meerdere opt-in formulieren (inschrijfformulieren voor je nieuwsbrief) op je website hebt. Maar via sommige e-mail marketing platformen is het ook mogelijk om opt-in formulieren te delen via sociale media. Je kunt ook een aparte pagina aanmaken op je website met freebies en hier duidelijk je opt-in formulieren in verwerken. Heb je een blog? Dan kun je opt-in formulieren ook in de HTML van je blogpost verwerken. Heb je bijvoorbeeld een mooi artikel geschreven die goed gelezen wordt? Vergeet dan niet om een opt-in formulier te verwerken in je artikel!
Promoot je nieuwsbrief via Pinterest
Mocht je onze blog al langer volgen, dan is het je vast niet ontgaan: wij zijn groot fan van Pinterest! Onlangs kon je op Studio Anna Jirina een artikel lezen met tips voor je zakelijke Pinterest-account. Wist je dat je ook goed geld kunt verdienen met Pinterest? Pinterest is daarnaast het perfecte platform om jouw e-mail lijst te laten groeien! Je kunt bijvoorbeeld mooie en aantrekkelijke pins maken van jouw freebies. Ook kun je natuurlijk pins laten doorlinken naar je blogposts, waar je een opt-in formulier in verwerkt hebt. Zo trek je de bezoeker niet meteen naar jouw gratis extraatje, maar voeg je nog meer waarde toe, in de vorm van een informatief artikel. Dit is bijvoorbeeld handig als je een cursus of een ander, niet tastbaar product aanbiedt.
In dit artikel vind je 9 dingen die je elke dag kunt doen om je Pinterest account te laten groeien. Ben je benieuwd hoe je meer bezoekers naar je website kunt trekken met Pinterest? Klik dan hier!
Beloon je abonnees met een leuk extraatje
En, hebben mensen zich inmiddels aangemeld voor jouw e-mail lijst? YAY, gefeliciteerd! Vanaf nu is het ontzettend belangrijk om regelmatig wat van je te laten horen! Ook kan het geen kwaad om je nieuwsbrief abonnees af en toe te belonen. Zij hopen uiteraard te profiteren van leuke acties en jij bent natuurlijk heel blij dat ze zich hebben ingeschreven! Deel bijvoorbeeld een aantrekkelijke kortingscode of organiseer af en toe een leuke actie. Ook kun je nieuwsbrief lezers de kans geven om als eerste jouw nieuwe producten/diensten (eventueel met korting) aan te schaffen.
Welke tips ga jij gebruiken om je e-mail lijst te laten groeien?
Handige tips, dankjewel! Een opt-in formulier is toch gewoon het veld waar je je naam, e-mailadres invult en op aanmelden klikt?
Waarom is het eigenlijk belangrijk om meerdere opt-in formulieren op je website te hebben?
Fijn om te horen! Ja klopt inderdaad, een opt-in formulier is gewoon een inschrijfveld :-). Het is belangrijk om meerdere inschrijfvelden op je website te hebben, zodat je het je bezoekers makkelijk maakt om zich aan te melden voor je nieuwsbrief. Ook kun je door het toevoegen van meerdere inschrijfvelden je bezoekers ook op verschillende manieren enthousiast maken. Je kunt bij het ene inschrijfveld bijvoorbeeld uitlichten dat je maandelijks tips deelt en bij het andere veld benadrukken dat je als nieuwsbrieflezer regelmatig aanbiedingen ontvangt.