Binnen relatief korte tijd heeft de corona crisis ons dagelijks leven overgenomen. Veel mensen werken thuis en de horeca en de winkels zijn dicht. De corona crisis is echt een nachtmerrie voor alle ondernemers. Mensen verliezen hun baan en zijn bang om geld uit te geven: een zware klap voor de economie. Events worden verplaatst, afspraken gaan niet door en opdrachten worden geannuleerd. We hebben ineens tijd over! Laten we die tijd nuttig besteden, in plaats van te gaan zitten balen. In dit artikel vind je 10 nuttige to do’s voor ondernemers tijdens de corona crisis. Lees gauw verder als je wel wat inspiratie kunt gebruiken!
1. Je website updaten/een make-over geven
Grote kans dat het aanpakken van je website al langere tijd op je lijstje staat, maar dat je daar normaal gesproken niet aan toe komt. Dit is het moment! Neem een grafisch vormgever in de arm om een nieuwe huisstijl te bepalen of benader een grafisch ontwerper voor een nieuw logo. Schaamteloze zelfpromotie: ik help je graag! Hier kun je mijn portfolio vinden. Spreekt mijn stijl je aan? Neem dan gauw contact met me op, dan bespreken we de mogelijkheden!
Ben je nog tevreden over je huidige huisstijl? Dan kun je bijvoorbeeld de home-pagina voorzien van een aantal nieuwe banners of nieuwe producten. Lees je algemene voorwaarden en privacyverklaring nog eens goed door en check of alle links nog goed werken. Er valt ongetwijfeld nog een hoop te verbeteren! 🙂
Extra tip: Dit is overigens ook hét moment om een fantastische actie op poten te zetten. Mensen werken veel thuis en zullen ook meer online bestellen, omdat fysieke winkels dicht zijn. Hier kan je ongetwijfeld op een leuke en originele manier op inspelen! Enkele voorbeelden: zet de fijnste thuiswerk-kleding uit je webshop in het zonnetje, adverteer met gratis verzending of geef een gratis extraatje weg.
2. De SEO van je website verbeteren
Het verbeteren van de SEO van je website is ook iets wat enorm belangrijk is, maar er vast weleens bij in schiet. Ook dit kun je uitbesteden als je hier hulp bij nodig hebt. Overigens is deze corona crisis natuurlijk ook een perfect moment om andere ondernemers extra werk te bezorgen. Zo kun je elkaar mooi helpen en ben je ook nog nuttig bezig! In dit artikel vind je 5 slimme SEO tips voor bloggers, die je ook kunt toepassen op je zakelijke website. Succes!
3. Je Pinterest-account een boost geven
Pinterest is een geweldige marketing tool, zeker nu de focus (tijdelijk) meer op online komt te liggen. Hoog tijd om je zakelijke Pinterest-account een boost te geven! Pin bijvoorbeeld al je nieuwe producten, aanbiedingen en blogposts naar je borden. Meld je aan bij groepsborden om je bereik te vergroten, verbeter de SEO van je pins en maak meerdere pins aan voor je producten/artikelen. Hier vind je 5 slimme Pinterest tips voor je blog of bedrijf en hier kun je zien hoe je de perfecte pin maakt. Op mijn lifestyleblog Anna Jirina schreef ik onlangs over 9 dingen die je elke dag kunt doen om te groeien met Pinterest.
4. Beginnen met (zakelijk) bloggen
Ook bloggen is een perfecte manier om meer verkeer naar je website of webshop te trekken, iets wat je juist in deze crisis goed kunt gebruiken! In dit artikel vind je een handig stappenplan over het beginnen van een (zakelijke) blog. Overigens is bloggen ook een goede manier om jouw eigen producten/diensten te promoten en om je affiliate sales te boosten. Zo help je niet alleen andere ondernemers, maar vul je tegelijkertijd je eigen portemonnee ;-). In dit artikel vind je 5 creatieve manieren om geld te verdienen met affiliate marketing.
5. Je sociale media aanpakken
Wat er bij veel ondernemers bij in schiet is de sociale media. Ook bij Studio Anna Jirina is dit het geval ;-). Benut deze extra tijd door het creëren van nieuwe content en het optimaliseren van je sociale media kanalen. Pas je bio aan, verander je profiel- of omslagfoto weer eens en zet je nieuwe producten/diensten in het zonnetje. In dit artikel vind je 5 handige Instagram hacks die je waarschijnlijk nog niet wist. Kun je wel wat inspiratie gebruiken wat betreft de vormgeving? Hier vind je 8 betaalbare Instagram templates die je gemakkelijk kunt aanpassen.
6. Beginnen met e-mailmarketing
Mocht je tot de groep ondernemers behoren die nog niks doet met e-mailmarketing (foei! :p), dan is dit je kans! Inspireer je nieuwsbrief-lezers met de nieuwste looks, je nieuwe diensten, aanbiedingen en voorzie ze van een exclusief extraatje. Heb je geen idee waar je moet beginnen? In dit artikel vind je 5 tips om te beginnen met e-mail marketing en hier vind je 5 onmisbare tips om je e-mail lijst te laten groeien.
7. Nieuwe producten ontwikkelen
Het ontwikkelen of inkopen van nieuwe producten is natuurlijk altijd prioriteit, maar nu kun je net dat beetje extra doen. Misschien kun je zelfs nog een extra product of dienst ontwikkelen! Ook hierbij kan het slim zijn om in te spelen op de huidige crisis, afhankelijk van je branche. Voorbeeld: ontwikkel een tool (of laat ‘m ontwikkelen) waarbij je je klanten online (in plaats van fysiek) voorziet van persoonlijk stijladvies. Of ontwikkel een e-book met tips voor ondernemers tijdens de corona crisis. Wees creatief en speel in op de behoeften van je doelgroep!
8. Je administratie bijwerken
Niet het favoriete klusje van de meeste ondernemers, maar je komt er toch niet onderuit ;-). Het einde van het eerste kwartaal is alweer in zicht, hoog tijd om de balans (haha, letterlijk!) op te maken. Verzamel alvast alle bonnetjes of plaats al je facturen netjes op volgorde in je map (als je dit nog niet hebt gedaan :p). Pluis je inbox uit op zoek naar alle online aankopen van het afgelopen kwartaal en verzamelen maar!
9. Een gratis product (freebie) aanbieden
Het weggeven van een gratis product is niet alleen een geweldige manier om je klanten in het zonnetje te zetten. Door een freebie weg te geven maak je potentiële klanten ook enthousiast over jouw aanbod! Mits je de juiste doelgroep weet te bereiken natuurlijk. Je kunt ook meerdere gratis producten weggeven. Dit hoeft helemaal niet zo groot te zijn of veel tijd te kosten! Kijk bijvoorbeeld eens wat andere ondernemers binnen jouw branche aanbieden. Hier vind je een overzicht van de freebies van Studio Anna Jirina.
10. Je portfolio bijwerken
Het eventuele wegvallen van opdrachten is natuurlijk hét moment om je portfolio bij te werken, zodat je na de corona crisis weer kunt knallen. Je hebt ongetwijfeld nog een hoop mooi werk wat je met de wereld kunt delen. Hoog tijd om de boel eens uit te zoeken en je portfolio nieuw leven in te blazen! 😀 Dit is dan ook iets wat ik de komende periode wil gaan doen. Houd mijn portfolio dus even in de gaten als je benieuwd bent naar mijn nieuwe werk! Via mijn Pinterest bord met portfolio inspiratie kun je alvast ideeën opdoen.
Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen? Volg Studio Anna Jirina via Bloglovin’ of schrijf je onderaan deze pagina in voor onze nieuwsbrief.
Welke van de bovenstaande to do’s ga jij de komende tijd aanpakken? Succes alvast!
Bewaar dit artikel via Pinterest: