Als blogger en grafisch ontwerper gebruik ik dagelijks heel veel verschillende tools en programma’s. Gelukkig kom ik voor de webshop al een heel eind met een heleboel super handige Wordpress plugins, maar alsnog gebruik ik (vind ik zelf) heel wat verschillende programma’s. Ben je benieuwd naar 10 handige tools die ik als online ondernemer gebruik? Lees dan gauw verder!
1. Dropbox
Een tool waar ik absoluut niet zonder kan, is Dropbox. Ik heb de Dropbox app jaren geleden op mijn telefoon geïnstalleerd, zodat ik foto’s gemakkelijk kon overzetten op mijn laptop. Heel erg handig voor mijn blog foto’s, maar ook zeker voor Studio Anna Jirina. Helaas is mijn account zo goed als vol en kun je vanaf je telefoon maar 10 foto’s tegelijk uploaden naar Dropbox. Ik vraag me dus weleens af of er efficiëntere alternatieven zijn :p. Wie weet koop ik binnenkort meer opslagruimte, want dat lijkt me toch wel een stuk fijner werken, aangezien ik echt niet zonder Dropbox kan!
2. MailChimp
Toen ik vorig jaar een nieuwe weg insloeg met Studio Anna Jirina, wilde ik ook aan de slag gaan met e-mail marketing. Het koppelen van MailChimp aan Wordpress was gemakkelijk én gratis, dus leek het me verstandig om hier eerst mee te beginnen. Inmiddels heb ik al heel wat nieuwsbrieven verstuurd! In de toekomst wil ik wel overstappen naar een platform met meer opties, maar voor nu vind ik MailChimp prima. Wil jij ook aan de slag met e-mail marketing? In dit artikel vind je 5 praktische tips voor het starten van een e-mail lijst.
3. Adobe Photoshop
Ik grap weleens dat Photoshop mijn leven is, maar stiekem is daar geen woord van gelogen :p. Met Photoshop kun je eigenlijk alles, en dat maakt het echt een onmisbare tool. Sinds ik 5 jaar geleden voor het eerst kennis maakte met Photoshop, gebruik ik dit programma letterlijk iedere dag. Ik ben zelfs zo enthousiast over Photoshop, dat ik vorig jaar een e-book met 80(!) pagina’s aan tutorials heb geschreven over Photoshop! Klik hier als je benieuwd bent naar meer informatie over het e-book en om de eerste tutorial alvast gratis te bekijken!
In dit artikel kun je lezen waarom Photoshop echt onmisbaar is voor content creators. Wat ik zoal doe in Photoshop? Collages maken voor mijn blog, banners maken voor mijn website, pins maken voor Pinterest, Instagram stories maken, de lucht van mijn foto’s bewerken, mensen op de achtergrond weg photoshoppen, mijn waterverf illustraties digitaliseren en nog veel meer! 🙂
4. Adobe Illustrator
Een programma waar ik nog niet zo vaak over heb geschreven, maar wat ik wel vaak gebruik, is Illustrator. Ik gebruik Illustrator niet alleen voor het ontwerpen van logo’s en illustraties (waar het programma eigenlijk voor is bedoeld), maar ook voor het opmaken van facturen en offertes. Ook mijn pakbonnen en retourformulieren maak ik op in Illustrator. In principe zou ik de pakbonnen ook uit WooCommerce zelf kunnen halen, maar ik ben het nu eenmaal gewend. Alles wat ik niet kan doen of niet handig vind in Photoshop, doe ik in Illustrator.
5. Adobe InDesign
Ook InDesign is een veelgebruikte tool, maar ik gebruik InDesign wel stukken minder dan Illustrator en Photoshop. InDesign gebruik ik bijvoorbeeld voor het opmaken van flyers, posters en e-books. Ook voor het opmaken van facturen is InDesign erg handig, maar omdat ik pas sinds vorig jaar weer InDesign heb, heb ik mijn facturen uit noodzaak opgemaakt in Illustrator. Het is ook maar net wat je fijn vindt en waar je handig mee kunt werken. Ik kan zelf bijvoorbeeld helemaal niks met Word, haha.
Mijn Photoshop e-book is bijvoorbeeld wel volledig opgemaakt in InDesign. Het fijne aan de Adobe programma’s is dat je elementen uit je bestanden gemakkelijk kunt kopiëren naar andere programma’s. Een voorbeeldje: In Illustrator ontwerp ik bijvoorbeeld kleine hartjes of sterretjes, die ik vervolgens in Photoshop in een foto plak. Deze foto voeg ik dan weer in in mijn InDesign-document.
6. Compress JPEG
Sinds een aantal jaar verdiep ik me in de SEO van mijn blog, en heb ik een heleboel verbeterpunten ontdekt. Zo ben ik er bijvoorbeeld achter gekomen dat ik (de bestandsgrootte van) mijn foto’s moet verkleinen, zodat mijn website sneller laadt. Google is namelijk dol op snelle websites :p. Sindsdien doe ik dit trouw, en wel met de tool Compress JPEG. Deze online tool is gratis te gebruiken, echt ideaal! Wanneer ik bijvoorbeeld een e-book of planner lanceer, verklein ik het PDF-bestand ook via een online tool. Deze handige tools gebruik ik nu denk ik pas een jaar, maar zijn niet meer weg te denken!
7. Google Documents
Voor mijn lifestyleblog Annajirina.nl werk ik regelmatig samen met bedrijven. Meestal schrijf ik een advertorial (betaald artikel) met een aantal links naar het bedrijf/de dienst/het product, die ik vervolgens op mijn blog plaats. De meeste bedrijven willen eerst een preview zien, voordat het artikel live gaat. De previews maak ik op in Google Documents. Je kunt je blogpost hier gewoon in plakken en vervolgens kun je het artikel delen via een gedeelde link. Super handig, efficiënt en overzichtelijk! 🙂
8. Google Spreadsheets
Toen ik twee jaar geleden begon met mijn webshop, was ik op zoek naar een fijne en overzichtelijke manier om mijn bestellingen bij te houden, voor het geval dat mijn webshop zou crashen of iets dergelijks (rampscenario :p). Ook zette ik aan het begin regelmatig samenwerkingen op met influencers, en moest ik dus bijhouden wie wat had gepost en wanneer. Google Spreadsheets hoort dus zeker thuis in dit rijtje met handige tools!
9. Google Analytics en StatCounter
Ook het bijhouden van mijn statistieken is erg belangrijk, dit check ik wekelijks wel een aantal keer. Altijd interessant (en soms ook heel verrassend!) om te zien welke pagina’s en/of producten de afgelopen tijd goed hebben gepresteerd. In StatCounter kan ik gemakkelijk het aantal bezoekers zien van mijn websites Anna Jirina en Studio Anna Jirina. Hier neem ik bijna dagelijks een kijkje, want hier kan ik het in een oogopslag zien. Wanneer ik meer informatie wil over een bepaalde dag of bepaalde pagina, ga ik naar Google Analytics. Hier kan ik veel meer uithalen, maar daar moet ik ook iets meer moeite voor doen :p.
10. Een maand-, week-, en dagplanner
Tot slot kan ik echt niet werken zonder een planner. De Peachy Planner kit is dan ook onmisbaar in mijn home office ;-). Het liefst gebruik ik een maand-, week-, en dagplanner, zodat ik mijn taken efficiënt kan indelen. Zo kan ik op mijn maandplanner zien wat er die maand moet gebeuren en verspreid ik de taken over de weekplanners. Vervolgens verdeel ik deze taken dan weer over mijn dagelijkse to do lijst. Ik maak ook altijd een lijstje in mijn agenda met extra taken voor de komende maand. Deze maand is dat bijvoorbeeld het toevoegen van beoordelingen aan mijn portfolio en het verbeteren van de sales pagina van mijn e-book.
Volg Studio Anna Jirina via Bloglovin’ als je meer van dit soort artikelen wil lezen of schrijf je helemaal onderaan deze pagina in voor de nieuwsbrief.
Welke tools gebruik jij dagelijks voor je werk? Welke handige tools voor (online) ondernemers kun je mij aanraden?
Bewaar dit artikel via Pinterest:
Marie says
Een goed programma om marketingmateriaal te maken is altijd handig. Ook iemand in huis hebben die verstand heeft van branding is slim. Voor promotiemateriaal als flyers kan je deze persoon goed inzetten.